بروکراسی (ماکس وبر)

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
دانلود مقاله بروکراسی (ماکس وبر)
این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد
 
قالب: Word
 
تعداد صفحات: 11

توضیحات:

اصطلاح بروکراسی: (منوچهرکیا، ص 159)
1. اصطلاح بروکراسی یکی از مفاهیم جنجال و پر سر و صدای جوامع بشری است. عملاً در طی قرون گذشته، خصوصاً در زندگی اولین جوامع بشری و حکومت‌های عظیم و وسیع کهن بشری چون چین و یونان، روم، مصر، ایران و غیره به نحوی وجود داشته است. اصطلاح بروکراسی در ادبیات قرن هجدهم ملل غرب پا به عرصه وجود گذاشت و از لحاظ نظری نیز با پیدایش سازمان‌های وسیع و پیچیده صنعتی و دولتی دنیا ظاهر گردید. اگر چه از نظر علمی نمی‌توان کشور یا ملت خاصی را به نام پیشرو و مبتکر اصلی بروکراسی عنوان و معرفی کرد، ولی از لحاظ نظری نباید کمک و تجربیات جامعه آلمان، خصوصاً «ماکس وبر» از جامعه‌شناسان معروف آلمانی را به عنوان یکی از پیشروان این مکتب از یاد برد و در واقع باید گفت مدل تئوریکی بروکراسی کمکی است که از جانب سیستم اداری و حکومتی آلمان به جنبش‌های منظم مدیریت انجام گرفت.
بروکراسی چیست؟ (مهرداد محرم زاده، ص 63)
از نظر لاوازید واژه بورو Burcau به دفتر کار مقامات دولتی و همچنین میز تحریر اطلاق می‌شود. کراسی Cracy از یک واژه یونانی به مفهوم حکومت مشتق شده است که واژه بروکراسی از مجموع این دو واژه به وجود آمده است و مانند واژه‌های مشابه آن هم چون دموکراسی و ارسیتوکراسی به سهولت مورد پذیرش دیگر زبان‌ها قرار گرفته و یکی از مفاهیم سیاسی بین‌المللی شده است.
این واژه که به شکل Bureacratie در فرانسه رواج پیدا کرده، در آلمان به شکل Bureakratie، در ایتالیا به شکل Burocrazia و در میان انگلیسی زبانان به شکل Buraeucracy قرار گرفت و دارای مشتقاتی چون بوروکراتیک، بوروکرات، بوروکراتیزم، بوروکراتیست و بوروکراتیزاسیون شد.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 3232 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:103 کیلوبایت

 قیمت: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: