مقاله بررسی شاخص های اقلیمی دما و بارش و تحلیل خشکسالی ها در شمالغرب ایران

دسته بندي : فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت
بي‌شك رخداد خشكسالي و تغيير اقليم در يك منطقه همانند ساير پديده‌هاي آب و هوايي در نتيجه تغييرات و تحولات آب و هوايي ناشي از گردش عمومي اتمسفرو عوامل محلي مي‌باشد. دراين تحقيق با استفاده از آمار و تحليل سينوپتيكي به تجزيه و تحليل داده‌هاي دما و بارش پرداخته و داده‌های مورد مطالعه در این تحقیق شامل دماهای حداقل روزانه و بارش ایستگاههای سینوپتیک خوي در شمال منطقه و ايستگاه سقز در جنوب منطقه شمال غرب ايران، كه داراي آمار بلندمدت بودند، از بخش آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی کل کشور تهیه شدو به شرح زير پردازش شدند:
- داده‌هاي دما و بارش دوره آماري 1960 تا 2003 ميلادي در محيط رايانه با استفاده از نرم‌افزارهاي Excel و Spss پردازش شدند.
- نمودار ميانگين خطي دما وبارش ساليانه براغي هردو ايستگاه خوي و سقز رسم گريد.
- دوره آماري مورد مطالعه به دو دوره زماني 22 ساله جهت تفسير و بررسي روند تغييرات دما و بارش تقسيم شدند.
- ميانگين پيشروي و پسروي ورتكس قطبي در طول دوره آماري جهت تعيين خشكساليها و ترساليها گرفته شد.
منطقه شمال غرب مانند کاسه‌اي است که ديوارهاي آن را رشته کوههاي مرتفع و پوشيده از برف دربر گرفته‌است. شمال‌غرب به وسيله درياي مازندران و درياچه‌ اروميه و رودخانه مرزي ارس و سفيدرود زهکشي مي‌شود. منطقه مورد مطالعه ازنظر موقعيت رياضي بين دو عرض جغرافيايي34 درجه و 58 دقيقه تا 39 درجه 49 دقيقه عرض شمالي و از نظر طول جغرافيايي از 44درجه و 3 دقيقه تا 48 درجه و 59 دقيقه از نصف النهار گرينويچ گسترده شده است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 1907 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: DOC

تعداد صفحات: 8

حجم فایل:104 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    word