پاورپوینت حسابدری پیشرفته بخش عمومی و بودجه و مسئولیت پاسخگویی

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مقدمه:
بودجه­بندی دولت و شهرداری­ها را می­توان به یکسری مراحل مرتبط کردن سیاست­ها (نیازها و اولویت­های شهروندان) به برنامه­ریزی سالی (بودجه) برای اجرای فعالیت­های و برنامه­ها (عملیات و ارائه خدمات) توصیف کرد. بودجه و روش­های بودجه­ای در اوائل قرن نوزدهم در فرانسه مطرح شد. در سال ۱۸۶۰ میلادی فرانسه یک سیستم یکنواخت حسابداری برای همه نهادهای دولتی و یک سال مالی استاندارد تدوین کرد که در آن دوره مالی مصرف منابع مالی تحصیص­یافته و زمان تهیه و تنظیم گزارش­های مالی مشخص شده بود.
در انگلستان قرن نوزدهم نه­تنها تکنیک­های سیستم بودجه­بندی وجود ندارد بلکه ثبات رویه و یکنواختی خاصی در فرایند بودجه­بندی به کار گرفته نمی­شود.
گرچه بودجه همه منابع مالی به تصویب مجلس می­رسید اما سند واحدی که در آن همة مخارج دولت در آن درج می­شد، وجود نداشت و مخارج واقعی با مخارج پیش­بینی شده نیز مقایسه نمی­شد.
بودجه چیست؟
واژه بودجه برگرفته از واژه باجت که یک واژه انگلیسی میانه است و برای کیف پادشاه که حاوی وجوه موردنیاز برای مخارج عمومی بود به کار برده می­شود. بودجه در ۲ جهت تکامل یافته است. در ابتدا مجالس قانون­گذاری برای کنترل بودجه و پاسخگو کردن دولت­ها دربارة مصرف منابع عمومی مبارزه کردند. در سال­های بعد ابعاد فعالیت­های دولت به نحو درخور ملاحظه­ای توسعه یافت و نقش بودجة دولت پیچیده شد. یعنی بودجه قوی­ترین ابزار برای اجرای سیاست­های دولت است مانند درآمد و مخارج و استقراض به منظور دستیابی به اقتصاد کلان پایدار.
تعاریف مختلفی از بودجه ارائه شده است. مثلا:
در اولین قانون محاسبات عمومی ایران مصوب ۲۱ صفر ۱۳۲۹ قمری (۱۲۸۸ شمسی) با اقتباس از قانون محاسبات عمومی فرانسه به شرح زیر است:
«بودجه دولت سندی است که معاملات دخل و خرج مملکتی برای دولت معینی در آن پیش­بینی و تصویب می­شود که عبارت است از ۱ سال شمسی.»
این تعریف در قانون محاسبات عمومی مصوب اسفند ۱۳۱۲ به شرح زیر تعبیر یافت:
«لایحة پیش­بینی همه عواید و مخارج مملکتی، برای مدت یک سال شمسی که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده باشد.»
تعریف بودجه بر مادة ۱ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب شهریور ۱۳۶۶ که با تعریف امروزین بودجه منطبق ست:
«بودجة کل کشور برنامة مالی دولت است که برای ۱ سال مالی تهیه و حاوی پیش­بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه برای انجام عملیاتی که منجر به نیل به سیاست­ها و هدف­های قانونی می­شود از ۳ قسمت تشکیل شده است. بودجة عمومی دولت شامل اجزای زیر است:
الف) پیش­بینی دریافت­ها و منابع تأمین اعتبار که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیلة دستگاه­ها از طریق حساب­های خزانه­داری کل اخذ می­شود.
ب) پیش­بینی پرداخت­هایی که از محل درآمد عمومی یا اختصاصی برای اعتبارات جدی و عمرانی و اختصاص دستگاه­های اجرایی می­تواند در سال مالی مربوطه انجام دهد.
ج) بودجة شرکت­های دولتی و بانک­ها شامل پیش­بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار.
د) بودجة مؤسساتی که تحت عنوان غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می­شود.
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 2021 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:219 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پاورپوینت