کتاب- معرفی انواع سیم و کابل و استانداردهای آنها- در 198 صفحه-docx

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
 مقدمه :
برق رساني به نقاط مختلف از سيمها و كابلها استفاده مي شود كه در ساختمان آنها فلزات هادي جهت حمل جريان برق به نقاط مورد نظر و عايقهاي مناسب به منظور جلوگيري از نشت جريان به نقاط ديگر به كار گرفته مي شود . يك هادي با روكش عايق ، سيم روكش دار يا سيم عايق دار ناميده مي شود و در صورتي كه چند هادي عايق بندي شده در داخل يك غلاف مشترك قرار گيرند ، اين مجموعه كابل ناميده مي شود .
كابلها نقش مهمي را در صنايع امروزي بازي مي كنند به صورتي كه در واقع مانند رگهاي حياتي هستند كه در بدن انسان وجود دارند و در صورت عدم وجود آنها سيستمهاي صنعتي قادر به ادامه فعاليت خود نخواهند بود.
كابلها با اتكا به ساختماني كه دارند و مقاومت آنها در برابر انواع آسيبهاي محيطي مي توانند با عبور از داخل ديوار،زمين،هوا وحتي زير آبها ، انرژي الكتريكي را به مكانهاي مصرف مورد نظر طراحان سيستم هاي الكتريكي منتقل كنند . كابل و كابل كشي به دليل اهميت بالاي آن به يكي از شاخه هاي اصلي رشته برق تبديل شده و آگاهي مهندسان برق در اين زمينه را طلب مي كند . كابلها به دليل برخوردار بودن ، عايق الكتريكي و غلاف هاي استحكام بخش ، قابليت اطمينان سيستم را بالا مي برند و سيستم قدرتي را كه در آن از كابل استفاده شده است ، نويد يك سيستم مطمئن را مي دهد . و در كل ، كابلها ، خواص و قابليت ها و مشخصات فني منحصر به فردي دارند ؛ در اين پروژه در ابتدا كلياتي در مورد كابلها ، خصوصيات كابلها و مشخصات جزيي هر يك بيان شده و در فصل دوم نيز در مورد انواع كابلهاي افشان ، زميني ، توزيع ، نيروگاهي و غيره به تفصيل بحث شده است ؛ بي شك اين پروژه به دليل كمبود منابع لازم و عدم تسلط كافي بر موضوع خالي از اشكال نيست كه از شما استاد محترم خواستارم كاستي هاي موجود در اين پروژه را به ديده ي اغماض بنگريد .
                                                                                                                                                                                   
اجزای اصلی شبکه های امروزی توسط نوعی کابل کشی به یکدیگر متصل شده اند که بعنوان رسانه ارتباطی شبکه عمل میکند و سیگنالهای اطلاعاتی را بین کامپیوتر ها حمل میکند

اجزای اصلی شبکه های امروزی توسط نوعی کابل کشی به یکدیگر متصل شده اند که بعنوان رسانه ارتباطی شبکه عمل میکند و سیگنالهای اطلاعاتی را بین کامپیوتر ها حمل میکند. انواع مختلفی از کابلها وجود دارند که انواع نیازهای شبکه های بزرگ و کوچک را فراهم میکنند. از انواع کابلهای مختلفی که شرکتهای تولیدی عرضه میکنند (بالغ بر بیش از ۲۲۰۰ نوع کابل) انواع زیر بحث اصلی کابل کشی شبکه را تشکیل میدهند:

۱) کابل هم محور (coaxial)
۲) زوج تابیده شده (twisted-pair)
۳) با روکش (shielded)
۴) بدون روکش (unshielded)
5) فیبر نوری (fiber-optic)
بخش اول : کابل coaxial  

این نوع کابل امروزه به عنوان بیشترین کابل استفاده شده در شبکه ها به حساب می آید و دلایل زیادی برای استفاده وسیع از آن وجود دارد. کابل coaxial تقریبا گران، سبک، انعطاف پذیر و برای کار کردن بسیار آسان میباشد و آن قدر معمول است که به عنوان یک استاندارد محبوب در آمده است.
در ساده ترین شکل آن کابل coaxial تشکیل شده است از یک هسته ساخته شده از مس خالص که توسط روکشی پوشیده شده است ، یک روکش فلزی توری مانند و یک روکش بیرونی. همچنین نمونه ۴ روکشی آن نیز برای محیطهایی با ارتباطات بالاتر موجود میباشد. هسته کابل coaxial حامل سیگنالهای الکتریکی میباشد که درواقع همان اطلاعات ما را تشکیل میدهد. این هسته سیمی میتواند تک رشته ای یا بصورت چند رشته ای باشد. اگر بصورت تک رشته ای باشدمعمولا جنس آن از مس است.
هسته توسط یک عایق پوشیده شده است که آن راا از توری سیمی موجود در کابل جدا مینماید. توری سیمی زمین مدار میباشد. و سیگنالهای الکترونیکی گذری از هسته را در مقابل noise و crosstalk محافظت مینماید. Crosstalk عبارت است از سیگنالی که به علت عبور جریان از سیمهای اطراف در هسته ایجاد میشود. همواره هسته و توری سیمی باید توسط عایق از همدیگر جدا گردند، در صورتی که در نقطه ای از سیم همدیگر را لمس کنند. کابل اتصال کوتاه شده است و noise به درون سیم مسی هسته راه پیدا میکند که این باعث تخریب اطلاعات میگردد .
کل این مجموعه توسط یک روکش بیرونی غیر هادی که معمولا از پلاستیک یا تفلون ساخته میشود پوشیده میگردد. کابل coaxial مقاومت بیشتری در مقابل افت سیگنال نسبت به کابلهای twisted-pair دارد. به دلیل مقاومت کابل coaxial این کابل انتخاب خوبی برای فاصله های دورتر و سرعتهای بالاتر انتقال اطلاعات توسط دستگاههای ارتباطی میباشند.

انواع کابل coaxial :
دو نوع کابل coaxial موجود است:
نازک (thinnet) ضخیم (thicknet)
این که شما چه نوعی را انتخاب میکنید بستگی به خاص شما دارد.
بخش دوم : کابل نوع thinnet  
Thinnet یک کابل coaxial انعطاف پذیر به ضخامت ۲۵/۰ اینچ میباشد. بخاطر انعطاف و سادگی استفاده ، تقریبا در نصب هر نوع شبکه ای میتوان از آن استفاده کرد. در شبکه هایی از thinnet استفاده میکنند که کابل شبکه مستقیما به کارت شبکه متصل میشود.



این نوع کابل میتواند سیگنال را تقریبا ۱۸۵ متر بدون اینکه شروع به افت دامنه بکند حمل نماید. کارخانه های کابل سازی قرار دادهایی برای تولید انواع مختلف کابل دارند. کابل thninnet در خانواده ای از کابلها بنام rg-۵۸ قرار دارد و امپدانس معادل ۵۰ اهم دارا میباشد.
امپدانس مقاومت سیم میباشد که برحسب اهم اندازه گیری شده است. اختلاف اصلی در کابلهای خانواده RG-۵۸ هسته کابل میباشد که ممکن است به شکل تک رشته یا چند رشته باشد.

 بخش سوم : کابل نوع thicknet  
Thicknet یک کابل coaxial ضخیم به قطر ۵/۰ اینچ میباشد. بعضی اوقات ممکن است این نوع کابل را کابل استاندارد Ethernet بنامند. زیرا برای اولین بار در معماری معروف شبکه Ethernet بکار برده شده است.
هرچه هسته مس ضخیم تر باشد به همان اندازه کابل میتواند سیگنال را به فاصله طولانی تر حمل کند این بدین معناست که کابلهای Thicknet سیگنال را بیشتر از کابلهای Thinnet میتوانند جمل کنند.

کابل Thinnet میتواند سیگنال را تا ۵۰۰ متر حمل کند. به دلیل این که این کابل میتواند پشتیبان انتقال اطلاعات صحیح به فاصله های دورتر باشد معمولا از آن به عنوان ستون فقرات و ارتباط دهنده چندین شبکه محلی با کابل Thinnet استفاده میکنند. دستگاهی بنام Transceiver کابل هم محور Thinnet را به کابل هم محور
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 1652 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 198

حجم فایل:1,447 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: