بررسی شیوع اختلالات روانی در بیماران كلیوی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
با سلام. دوستان عزیز این مجموعه دربرگیرنده پایان نامه مختلف در زمینه بررسی اختلالات روانی بیماران کلیوی میباشد. نمونه اینایان نامه در اکثرا سایتها بالای 10 هزار تومن میباشد. اما در اینجا این پایان نامه آن هم نوع مختلف آن فقط به قیمت 8 هزار تومن به فروش میرسد. در ثانی این مجموعه در قالب آفیس ورد منظم با فهرستبندی و فصل بندی فوق العاده طراحی شده در احتیار شما عزیزان قرار میگیرد.
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسي و مقايسه اختلالات رواني در دو گروه از افراد عادي و بيماران كليوي در شهرستان نيشابور انجام شده است. نمونه مورد مطالعه شامل دو گروه 25 نفري از افراد عادي و بيماران كليوي مي باشد كه با روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده اند. و با محقق در اجراي پرسشنامه SCL90 همكاري نموده اند.پژوهش حاضر با هدف بررسي دوازده سئوال تحقيقي انجام شده است كه نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده هاي آماري نشان دادند كه ميزان افسردگي در دو گروه مورد مقايسه با يكديگر تفاوت معناداري ندارد و ميزان خودبيمار انگاري در بيماران كليوي بيشتر از افراد عادي است. همچنين در بين دو گروه در ميزان متغيرهايي همچون : اضطراب، روانپريشي، وسواس، حساسيت بين فردي، خصومت، فوبيا هيچ گونه تفاوت معناداري مشاهده نشد ولي ميزان پارانويا در بين بيماران كليوي بيشتر از افراد عادي است در بررسي خصوصيات پرسشنامه نيزدر بين دو گروه مورد مطالعه در مواردي مثل : ضريب كلي علائم مرضي، جمع علائم مرضي و ضريب ناراحتي هيچ گونه تفاوت معناداري مشاهده نشد.

مقدمه
مشكلات رواني در جوامع همانند كوه يخي مي ماندكه تنها ده درصد آن قابل رؤيت بوده و نود درصد پنهان است . امروزه اين مشكلات خسارتهاي جبران ناپذيري بر پيكريه جامعه بطور عام و موقعيت شغلي افراد بطور خاص وارد كرده است. برخوردهاي پرخاشگراه در خانواده و جامعه احساس نگراني، افسردگي و اضطراب، مصرف زياد و فراگير داروهاي اعصاب و روان همگي حكايت از مواجهه جامعه انساني با مشكلات روحي رواني دارد . به گونه اي كه بنابر اعلام سازمان بهداشت جهاني حدود پانصد ميليون نفر از جمعيت جهان در حال حاضر از بيماريهاي رواني رنج مي برند ( خراسان 1380).
در بررسي بيماريهاي لازم است كه كنش متقابل پيچيد. بين نيروهاي موجود در درون يك فرد و محيط او در نظر گرفته شود. طبيعت و تظاهر علائم و نشانه هاي روان پزشكي عميقاً تحت تأثير استحكام رواني بيمار، ظرفيتهاي تطابقي او و دفاعهاي رواني روانشناختيش قرار مي گيرد. و تصوير باليني حاصله نهايتاً بيانگر موازنه بين آسيب شناسي رواني بيمار است. ارتباط پيچيده بين شكل گيري علايم رواني و وقوع وقايع مختلف در زندگي به ويژه وقايع منحني تهديد كننده، غير قابل پيش بيني و مهارنشدني وجود دارد. عموماً چنين وقايع ناخواسته اي موجب « در هم گسستگي عصبي » فرد شده و او را مستعد شكل گيري علايم رواني مي كنند ( به ويژه اگر فرد قبلاً داراي يك اختلال رواني بوده باشد)
وقايعي مانند بيماري و ضعف و ناتواني بدن در مقابله و توانايي با بيماري موجب آشفتگي رواني در بعضي از نجات يافتگان يافت مي شود. پاسخهاي فردي خيلي باهم فرق دارند. وقايع منفي زندگي و حمايت هاي ضعيف اجتماعي در آسيب زايي
آشفتگي هاي رواني اهميت دارند. البته ممكن است مدتي طول بكشد تا عواقب مواجهه با ضربه رواني خود را نشان دهد. به همين دليل ممكن است يك دوره بحراني وجود داشته باشد كه تا وقتي علائم بيماري خيلي شديد نشده بتوانيم از بدتر شدن آن جلوگيري مي كنيم. از ميان عوامل استرس زا مي توان به بيماريهاي كليوي اشاره كرد كه تا حدودي گريبان گيري تعدادي از افراد جامعه مي باشد كه اثرات بايد از بر جسم روان افراد برجاي مي گذارد.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1617 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:223 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    استفاده از نرم افزار آفیس ورد

  • محتوای فایل دانلودی:
    محصول حاوی دو فایل ورد میباشد