نقش مسيحيان عرب در گسترش نفوذ فرهنگي غرب به دنياي عرب
دسته بندي :
علوم انسانی »
علوم اجتماعی
چكيده
در دوره معاصر
جهان عرب بويژه مقطع زماني سالهاي 1800 تا 1950 ميلادي يكي از واقعيتهاي غير قابل
انكار، نقش ادبا و فرهنگ سازان مسيحي عرب در توليد، توزيع مفاهيم ومضامين و رواج
برخي مكاتب ادبي و نيز انتقال فرهنگ غربي از اين راهها به جهان عرب است. كاوش در سه
سطح عرصه ها و زمينه هاي فرهنگي از جمله نهادهاي فرهنگي، مجامع ادبي و نيز شناخت
قالب ها و ساختارهاي ادبي نشان ميدهد: پديده سلطه گرايي غرب نسبت به شرق و بويژه
كشورهاي عربي كه اولين حوزه نفوذ و مداخله غرب به شرق بوده، واقعيتي انكار ناپذير
است چنانچه از چالشهاي عميقي بويژه در جريان جنگهاي صليبي ميان كشورهاي اروپايي و
مسلمانان حوزه مديترانه جريان داشته است. اما از آغاز دوره رنسانس و پس از انقلاب
صنعتي اين رويارويي به جاي آنكه شكل ديني و ايدئولوژيك داشته باشد حيثيتي توسعه
طلبانه و سلطه خواهانه داشته است از آن پس زوال امپراتوري عثماني به عنوان بهترين
ساختار سياسي اجتماعي در ميان جوامع اسلامي- عربي كه در اثر دو عامل ضعف و سستي
دروني ساختار اين امپراتوري و اقتدار اروپاييان حاصل آمد، ما حصل سالهاي طولاني
مبارزه فرهنگي، نظامي و سياسي دول استعمارگر بوده است كه در حوزه فرهنگي، شناخت
قالبهاي ادبي همچون شعر، نثر، داستان، نمايشنامه، موسيقي و سرانجام پي جويي مضامين
و مقاصد نهفته در اين قالب ها بر پايه درك مكاتب و اسلوب ها و سبكهاي تبليغ شده از
سوي غربيان يا حاميان داخلي آنها در كشورهاي عربي در دو قرن پاياني هزاره دوم ميلادي
مي تواند در شناخت حوزه وسيع، عمق تاثير و نقش بسيار موثر عوامل واسط در انتقال،
ترويج و يا اشاعه آموزه ها و ارزشهاي غربي در مجامع عربي سودمند باشد. در اين ميان
هرچند در تاريخ معاصر عرب كم نيستند ادبا و نويسندگان مسيحي مسلك كه در رويارويي
با فرهنگ غربي بر هويت عربي خود تاكيد كرده و به گونه اي وانمود كرده اند كه عرب
مسيحي هستند و نه مسيحي عرب اما حتي در ميان اين عده نيز به هر حال مسيحيت بعد
اساسي هويت آنان بوده است و بي تفاوتي و بيتوجهي آنان را نسبت به هجوم فرهنگ غرب
به ارزشهاي اسلامي كه عنصر غالب در فرهنگ و ادب عربي مي باشد، موجب شده است كه حتي
اگر فرض كنيم رويكرد آنها نسبت به فرهنگ اسلامي خصمانه و معارضانه نبوده است باز
در گسترش اباحهگري بي تاثير نبوده اند. با اين همه اين سخن بدين معنا نيست كه در
ميان ادباي مسيحي عرب افرادي كه با تلاش و كوشش خود به رشد و غناي فرهنگ جوامع
عربي كمك كرده اند نادرند و باز اين سخن بدين معنا نيست كه ادباي مسلمان در انتقال
فرهنگ غربي يا ترويج مكاتب، اسلوبها مضامين قالبها و ارزشهاي غربي در آثار ادبي
خود هيچگونه نقشي نداشته اند و باز اين سخن منكر جنبه هاي مثبت و ارزشهاي تمدني و
پيشرفتها و نوآوريها و دستاوردهاي ارزشمند فرهنگ غربي نيست. در هر حال ادباي مسيحي
عرب با بهره گيري از موسسات فرهنگي آموزشي و رسانه اي در دوره معاصر كه عوامل نهضت
ادبي قلمداد شده اند در گسترش فرهنگ غرب به جوامع عربي از طريق اشاعه ادبيات عربي
موثر بوده اند.
توزيع و گستره
مكاتب و نحله هاي ادبي غربي در جوامع عربي از جمله عوامل موثر در ايجاد گفتمان هاي
ادبي و فضا سازي براي توليد آثار ادبي در چارچوبه وارد شده از دنياي غرب بوده است.
در اين پژوهش نشان داده شده است كه نقش مسيحيان عرب در گسترش نفوذ فرهنگي غرب به
دنياي عرب قابل توجه و بسيار گسترده بوده و اگرچه در موارد بسياري به عنوان تقويت
كننده و ترويج دهنده و تسريع كننده انتقال فرهنگ غرب به دنياي عرب بوده اند اما از
آن رو كه اولاً همه جنبه هاي فرهنگ غرب منفي نيست و ثانياً برخي از آنها بر هويت
عربي خود تاكيد داشته اند نقش مثبت و منفي مسيحيان عرب را در ادبيات معاصر عربي در
پي داشته است به علاوه مسيحيان عرب از آن رو كه شعر و داستان رواج و نفوذ فراواني
در ميان خوانندگان و علاقهمندان جوامع عربي داشته است به صورت آگاهانه يا
ناآگاهانه توجهي ويژه به اين دو قالب داشته و مطالعه اثر مسيحيان عرب در بهره گيري
از اين دو قالب ادبي نشان دهنده تاثير بارزتر و با حوزه و گستره وسيع تر شعر و
داستان در چارچوب مورد پژوهش از سوي ادباي مسيحي عرب مي باشد.
فهرست عناوین:
طرح
تحقيق 1
مقدمه
7
بخش
اول : ريشه ها و زمينه هاي تاريخي نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربي 10
پيشگفتار
11
فصل
اول : عوامل نهضت ادبي 15
پيشگامي
مصر 16
وضع
شام 18
مدارس
24
لبنان
24
مصر 25
ساير
بلاد عربي 25
2-روزنامه و مجلات 25
2-1-مصر
25
2-2-
لبنان 26
3-چاپ
و چاپخانه 26
4-
كتابخانه 27
5-
انجمن هاي علمي و ادبي 27
6-
ارتباط و تماس مستقيم با غرب 27
7-
ترجمه داستان هاي غربي 32
7-1-
سير تحول داستان نويسي در مصر تا جنگ جهاني دوم 39
7-2-
نقد و بررسي سير تاريخي داستان نويسي در ادبيات نوين 53
8-
نمايشنامه 59
9-
سينما 60
فصل
دوم : شرق شناسي 61
مفهوم
شرق شناسي 62
معناي
لغوي استشراق 62
معناي
اصلاحي استشراق63
پديده
مشرق شناسي 64
شرق
شناسي 66
شرق
به عنوان «غير»67
نمونه
هاي بارز صورت نمايشي شرق 69
سياست
و شرق شناسي 70
يونان
گرايي و مسيحيت به عنوان اجزاي بنيادين
ميراث شرقي ها 70
شرق
شناسي وارونه 71
بومي
گرايي 72
نقد
و نظر73
بخش
دوم : مكاتب ادبي معاصر 77
فصل
اول : مكاتب ادبي غرب 78
سير
تحول تاريخي مكاتب ادبي غرب 79
مكاتب
ادبي مغرب زمين 83
2-1-
كلاسيك 85
2-2-
كلاسيك جديد 88
2-3-
رومانتيسم 91
2-4-
پارناسيسم 96
2-5-
رئاليسم 100
2-6-
رئاليسم سوسياليستي 102
2-7-
سوررئاليسم 102
2-8-
سمبوليسم 103
2-9-
اگزيستانسياليسم 106
2-10-
دادائيسم 110
فصل
دوم شعرعربي و مكاتب ادبي غرب 112
شعر
عربي قديم 113
مكتب
«عمود الشعر»114
مكتب
نوپردازان 115
مكاتب
عربي قديم 116
1-3-1
– مكتب
صنعت 116
1-3-2-
مكتب تصنيع 117
1-3-3-
مكتب تصنع 117
شعر
عربي معاصر118
كلاسيك
نوين در شعر عربي معاصر 119
رومانتيسم
در شعر عربي معاصر121
رئاليسم
در شعر عربي معاصر125
سوررئاليسم
در شعر عربي معاصر126
سمبوليسم
در شعر عربي معاصر127
اگزيستانسياليسم
در شعر عربي معاصر132
پارناسيسم
در شعر عربي معاصر134
دادائيسم در شعر عربي معاصر135
فصل سوم : گرايش به تامل در ادبيات عرب
136
ريشه
هاي گرايش به تامل در دوره معاصر 137
احساس
حقارت 137
بحران
ها 139
تهاجم
فرهنگي 141
حس
نوگرايي 142
1-4-1-
نزاع قديم و جديد 142
نقد
و نظر 144
1-5-
مهاجرتها144
شعر
تاملي و مكاتب ادبي غرب 147
نقد
و نظر 149
آيا
تامل به معني قطع رابطه با مسايل بيروني است ؟150
بخش
سوم : گرايش هاي نوين ادبيات عربي 152
فصل
اول : گرايش هاي نوين شعر عربي معاصر 153
گرايش
هاي نوين موضوعي 155
حماسه
156
نمايشنامه
منظوم 158
قصه 162
اسطوره
163
تحولات
موسيقي و ساختار شعر عربي 167
شعر
منثور 168
شعر
آزاد169
شعر
مدور170
قصيده
كلي 172
شعر
درامي (نمايشي)173
فصل
دوم :گرايش هاي نوين نثر عربي معاصر174
قصه
در ادب عربي معاصر 178
سيره
نويسي 180
نمايشنامه
نويسي 181
بخش
چهارم : سيري در انديشه مسيحي عرب 183
فصل
اول: انديشه ادباي مسيحي عرب 184
ادباي
مهجر185
جبران
خليل جبران 185
اسلوب
ادبي جبران 185
شرق
و غرب از نظر جبران 191
واقع
گرايي جبران 195
ميخائيل
و نعيمه 196
اسلوب
ادبي نعيمه 196
عوامل
موثر بر افكار نعيمه 198
شرق
و غرب از نظر نعيمه 201
ايليا
ابوماضي 204
شرق
و غرب از نظر ابوماضي 204
ديانت
و رجال مذهبي در ادب مهجر205
مقايسه
باورهاي ديني مهجر 207
زن
در ادب مهجر 208
عرف
و سنت تحميلي ،ازدواج اجباري 208
2-ساير
ادبا 211
2-1-
نجيب عازوري 211
2-2-
شبلي شميل 213
2-2-1-
شعر شميل در ستايش حضرت محمد (ص) و قرآن215
2-2-2-سخن
شبلي شميل درباره امام علي بن ابي طالب (ع)216
2-3-نسيب
عريضه و سبك شعري تازه 216
فصل
دوم :تاثير ادباي مسيحي عرب بر جهان عرب 217
انديشه
ها و جنبش هاي نوين سياسي – اجتماعي 218
راههاي
نفوذ فلسفه روشنگري فرانسه و انديشه هاي انقلاب فرانسه
در خاور عربي 222
كوشش
عملي ادبا 232
كشورهاي
عربي 235
انجمن
هاي روشنگري فرهنگي در سوريه 237
داستان
242
انگيزش
منفي به دين وتمسخر مظاهر آن و طرح ارزش هاي ضد ديني 245
2-1-1-
خودكشي 250
2-1-2-
اعتراف 254
اهتمام
به غريزه ممنوعه جنسي و توصيف صحنه هاي تحريك آميز255
استعمال
گويش محلي و تضعيف زبان فصيح عربي 266
واقع
گرايي در داستان 268
تاريخ
280
نقدو
نظر 280
زبان
شناسي 283
فصل
سوم : انديشه اديب مسلمان 286
طه
حسين 288
آثار
ادبي طه حسين 288
نقد
و نظر 299
چكيده
301
خلاصه
البحث 303
منابع
305