بررسی تأثیر خانواده و مدرسه در جامعه پذیری سیاسی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر دهدشت در سال تحص

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
چكيده :
« محقق مؤمن و متعهد در تمام مراحل تحقيق به فكر آزمودن فرض خود است، نه ثبات آن. »
با توجه به موضوع تحقيق با عنوان بررسي تأثير خانواده و مدرسه در جامعه پذيري سياسي دانش آموزان مقطع پيش دانشگاهي شهر دهدشت در سال 95-94 بر آن شديم تا ابتدا چكيده اي از كاررا در ابتداي تحقيق بياوريم و بعد در فصل اول مقدمه اي كوتاه در مورد موضوع نوشتيم و مسئله مورد نظر را تشريح كرديم و همچنين به ضرورت و اهميت و اهداف تحقيق و فرضيات و بيان متغيرهاي تحقيق و همچنين تعريف مفاهيم و متغيرهاي مربوط به موضوع و جدول ارتباط سئوالات با فرضيات تحقيق پرداختيم.
در فصل دوم هم پيشينه تحقيق را مدنظر قرار داديم كه اين بخش شامل فرهنگ سياسي، فلسفه سياسي، جامعه پذيري سياسي عاملان جامع پذيري سياسي مانند خانواده، مدرسه، نهادهاي مذهبي و . . . تعريف مشاركت، ماهيت مشاركت سياسي، سطوح مشاركت سياسي و ويژگي هاي مشاركت سياسي و تعريف جامعه سياسي و تعريف حزب سياسي و ويژگي هاي حزب سياسي، مدل يك كشور تصميم گيرنده در يك موقعيت معين انواع جامعه سياسي جامعه سياسي تکثرگرا، بسته سنتي، نيمه سنتي و غير توده اي، بسته توده اي، سركوبگر غير توده اي، سركوبگر توده اي و نگرشها و روشهاي تحليل دانش سياسي، تحليل سيستم ها، نظريه تصميم گيري و نظريه هاي گزينش عقلاني، انديشه سياسي هگل، هانز، ژان ژاك روسو و جان لاك، كانت، ماكس وبر تالكوت پارسونز و پيشينه تجربي و انجام كارهاي تحقيق شده مربوط به موضوع پرداخته شده است و همچنين مدل پژوهش در آن درج و در فصل سوم كه مربوط به ساختار تحقيق است به بيان روش پژوهش جامعه آماري و حجم نمونه، روش نمونه گيري و شيوه هاي گردآوري شده است. داده ها و تعريف نظري و عملي متغير ها و اعتبار و روايي موضوع عنوان شد.
در فصل چهارم كه اين فصل نشان دهنده ي توصيف و بيان فرضيه هاست از طبق جداول يك بعدي و نمودار براي تك تك سئوالات درصد گرفته شده و نمودار هم رسم شد و همچنين با استفاده از جداول دو بعدي و فرمول كاي اسكوئر به معنا دار بودن و يا معنادار نبودن فرضيه ها پي برديم.
در فصل پنجم یافته های پزوهش راعنوان کردیم و در انتها به ارائه پيشنهادات و راه كارها و همچنين مشكلات و محدوديت هاي منجر شده در تحقيق مورد نظر عنوان شد و اميدوارم با استفاده از اين پيشنهادات و راه كارها در جهت بالا بردن و ارتقاي جامعه پذيري سياسي دانش آموزان ياري رسانيم.





فصل اول
کلیات تحقیق








1-1مقدمه :
بررسي ميزان جامعه پذيري سياسي دانش آموزان از اين جهت داراي اهميت است كه مي توانند
مقدمه اي براي شناخت رفتارهاي اجتماعي و سياسي آنان باشد. در واقع به تعبير دقيق تر اگر ميزان جامعه پذيري سياسي آنان سنجيده شود تا حدودي مي توان ميزان و نحوه¬ي گرايش هاي سياسي و رفتارهاي سياسي از جمله مشاركت، عدم بي تفاوتي، رشد سياسي و اجتماعي انان را پيش بيني كرد. بي تفاوتي سياسي نوجوانان و دانش آموزان تبعات زيادي را بر پيكره¬ي اجتماعي وارد مي سازد. در كل ملاحظه مي شود كه نگراني هاي مبتني بر بي تفاوتي سياسي چندان هم به سود حكومت ها هم نيست بلكه تعبيري ناشي از ضعف مشروعيت حكومت هاست.
جامعه پذيري سياسي از طريق مجاري جامعه پذيري اوليه مثل خانواده و مدرسه و مجاري ثانويه مثل حرفه ، گروه دوستان و حزب صورت مي پذيرد. در فرايند جامعه پذيري است كه نگرش هاي اصلي و نسبتاً پايدار افراد نسبت به پديده هاي چون قدرت، دولت و سياست شكل مي گيرد. فرهنگ سياسي و جامعه پذيري سياسي دوروي واقعيت واحدي هستند ام پژوهش هاي متفاوتي را طلب مي كند بحثي از انواع فرهنگ سياسي و رابطه آن با استقرار دموكراسي و نيز ثبات و بي ثباتي سياسي يكي از مباحث عمده ي اين شاخه است. بد بيني و بدگماني يا خوش بيني و اعتماد به ديگران به عنوان عناصر اصلي فرهنگ سياسي در سرنوشت دموكراسي ها بسيار تعيين كننده است بهرحال فرهنگ سياسي تنها محصول تاريخ و جامعه پذيري و آموزش نيست بلكه نظام هاي سياسي نيز در شكل گيري فرهنگ سياسي مؤثراند.
1-2-بیان مسئله:
شناخت افکار و عقاید و حالات و تمایلات دانش آموزان و جوانان از جهات گوناگون واجد اهمیت است. دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه بنابه اقتضای سن خود، یکی از پویا ترین گروه اجتماعی را تشکیل می دهند، این پویایی هم بالفعل در اجتماع نقش و اهمیت بسزائی دارا می باشد و هم بالقوه در تحولات آینده نقش سازنده خواهد داشت. چون کارگزاران عمده جامعه در جمیع جهات از بین آنها بر خواهند خواست. به همین سبب دولتها مسئول ارائه و تحکیم راهبرد های آموزشی، اجتماعی و فرهنگی هستند که توسط دانش آموزان و جوانان و برای انان تدوین می شود و همچنین ارزیابی کامل مفاهیم و خط مشی های مربوط به نیازها و خواستهای دانش آموزان و جوانان از فوریت برخوردار است زیرا دخالت فعال و مستقیم آنان در توسعه کشور و جوامعشان و حضورشان در ساخت جامعه دموکراتیک باید بیشتر مورد تشویق قرار گیرد.
جامعه پذیری یا فرهنگ پذیری سیاسی فرآیندی است که براساس آن جامعه گرایش ها،نگرشها، اطلاعات وخلاصه ارزش ها سیاسی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند؛جامعه پذیری سیاسی یکی از ابعادفرعی فرهنگ کلی جامعه است، در معنای وسیع فرایندی است که یک جامعه، از طریق آن فرهنگ سیاسی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. ادامه حیات یک نظام وسیستم وابسته به انتقال فرهنگ سیاسی با کلیه محتوی عقیدتی، ارزشی آن از نسل به نسل دیگر انتقال می یابد . درواقع بدون وجود چنین فرایندی، هر نسلی ناچار است که فرهنگ سیاسی جدیدی را خلق کند و به طور کلی همه چیز را از نو بیاغازد. بر اساس چنین فرایندی در این مقاله به دنبال بررسی مهمترین کارکردهای نقش جامعه پذیری سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طی این سه دهه می باشیم.
بنابراین اجازه دهیم دانش آموزان باید رهنمون هایی را در اختیار انان بگذارند. در هر صورت جامعه پذیری دانش آموزان و جوانان به مشخص کردن روشن مرزهای رفتار اجتماعی قابل پذیرش و مجاز وابسته است و شناسایی نیروهایی بالقوه جدید نیز واجد اهمیت است یعنی دانش آموزان و جوانان دریافت کننده، مصرف کننده و بهره گیرنده از فن آوری ها و رسانه های جدید هستند و انان همچنین انتقال دهنده ممتاز این ابداعات، پر قدرت ترین منبع الهام برای تحول دائمی انان و آفرینندگان اشکال تازه بیان در رسانه ها
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 1373 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: وورد

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:793 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پروژه پاياني همراه با پرسشنامه و تجزيه و تحليل داد ها