بررسی یك مدل بهبود داده شده برای كاهش مصرف سوخت-درس سیستمهای صف

دسته بندي : کارآموزی » مکانیک

عنوان مقاله درس سیستمهای صف :

یك مدل بهبود داده شده برای كاهش مصرف سوخت در سیستم صف بلوكی و دریافت خدمت در حین رانندگی

درس سیستمهای صف 

یك مدل بهبود داده شده برای كاهش مصرف سوخت در سیستم صف بلوكی و دریافت خدمت در حین رانندگی

چكیده :

در این مقاله یك مدل جدید را برا ی تعیین اندازه بهینه بلوك در سیستم صف بلوكی با یك كانال خدمت دهی و دریافت خدمت در حین رانندگی، معرفی می كنیم.

در یك سیستم بلوكی، صف انتظار به دو قسمت فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شود. در قسمت غیر فعال از رانندگان خواسته می شود تا خالی شدن قسمت فعال صف، خودرو  خود را خاموش كنند.

در این مدل، یك اندازه مشخص برای بلوك ( بعنوان مثال ماكزیمم تعداد خودرو در قسمت فعال صف ) پیشنهاد می شود كه در آن میزان مصرف سوخت در كل سیستم مینیمم می شود.

در این مدل می توان تاثیر شدت رفت و آمد، تغییرات زمان سرویس و نسبت رانندگانی قبول كننده ( جهت خاموش كردن ماشین خود ) بر اندازه بهینه بلوك و مصرف سوخت در كل سیستم را تشخیص داد.

 1- معرفی

ما یك استراتژی مدیریت صف با عنوان صف بندی بلوكی و خدمت گیری در حین رانندگی را برای كاهش مصرف سوخت در نظر می گیریم. مشتریان با وسیله نقلیه خود جهت دریافت خدمت از یك كانال خدمت دهی وارد سیستم می شوند. نظام خدمت دهی براساس روش FIFO می باشد.

صف به دو قسمت تقسیم بندی می شود: صف فعال (قسمت فعال صف) و صف غیرفعال(قسمت غیر فعال صف). ماكزیمم تعداد خودرو در قسمت فعال صف را اندازه بلوك گویند. از رانندگانی كه در قسمت غیر فعال صف هستند خواسته می شود كه موتور خودرو خود را خاموش كنند تا وقتی كه قسمت فعال صف خالی شود. (بعضی از رانندگان ممكن است پیروی نكنند.) هنگامی كه قسمت فعال صف خالی شد، وسائط نقلیه در قسمت غیرفعال صف تا جایی كه مقدور است بسمت جلو حركت می كنند و مجدداً از خودروهایی كه در قسمت غیر فعال صف هستند خواسته می شود كه اتومبیل خود را خاموش كنند.

Fricker و Tsay (1985) استدلال می كنندكه ورود مشتریان با خودرو جهت دریافت خدمت، سبب مصرف بیهوده سوخت و  بدتر شدن كیفیت هوا می شود. آنها ترجیح می دهند كه مشتریان، ماشین خود را پارك كنند و  پیاده جهت دریافت سرویس مراجعه كنند.

مدل صف بندی بلوكی در عین حالی كه راحتی مراجعان را حفظ كرده، میزان سوخت مصرفی و در نتیجه تاثیرهای مخرب بر محیط زیست را به حداقل می رساند.

Doughety (1997) مدل بهینه كردن اندازه بلوك را بمنظور كمینه كردن سوخت مصرفی با ایجاد توازن بین هزینه روشن كردن ماشینها در قسمت غیر فعال صف و هزینه كار كردن ماشینها در تمام زمانها، ارائه داد . این مدل مشابه مدل كلاسیك كنترل موجودی (EOQ) است كه میزان بهینه سفارش را محاسبه می كند. او اندازه بلوك را بصورت زیر پیشنهاد كرد:

 p : متوسط تعداد وسیله نقلیه در صف غیر فعال.

f : میزان سوختی كه موتور جه

 

دسته بندی: کارآموزی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1579 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: Rar-Zip-Docx

حجم فایل:299 کیلوبایت

 قیمت: 19,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: