گزارش کارآموزی عمران عایق کاری

دسته بندي : عمومی » گوناگون
گزارش کارآموزی عمران عایق کاری
فرمت فایل: ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 21

بخشی از متن
    عايق كاري پي:
پي ها از جمله اجزائي از ساختمان هستند كه مستقيماً با زمين طبيعي تماس داشته و لذا رطوبت موجود را بخود جذب مي نمايند . در صورتيكه عضوي ديگر ، نظير ديوار ، مستقيماً و بدون وجود لايه هاي مخصوص جلوگيري كننده از نفوذ رطوبت بر روي پي قرار گيرد بالطبع رطوبت موجود در پي ، كه از طريق تماس با زمين طبيعي جذب شده است ، به آن عضو منتقل شده و آنرا مرطوب مي كند ، ديوار نيز ممكن است رطوبت خود را به ساير اعضاء و اجزاي ساختمان انتقال دهد .

براي جلوگيري از نفوذ رطوبت ، از طريق پي به ديوار ،‌بايد حد فاصل بين ديوار و پي را به طريقي با لايه هاي عايق رطوبتي پوشانيد . با توجه به اينكه در غالب موارد سطح پي از كف تمام شده نخستين طبقه ساختمان قدري پائين تر در نظر مي گيرند ، و قبلاً روي پي را تا حد فرش كف نخستين طيقه ساختمان با كرسي چيني ، ( مسني چيني ) بالا مي آورند ، در اين صورت براي جلوگيري از نفوذ رطوبت از طريق پي به ديوار روي كرسي چيني (حد فاصل بين كرسي چيني و ديوار ) را با لايه هاي عايق مي پوشانند .

علت آنكه لايه هاي عايق را ، به جاي قرار دادن در حد فاصل كرسي چيني و پي ، در حد فاصل كرسي چيني و ديوار قرار مي دهند آنستكه در صورتيكه لايه عايق پائين تر از فرش كف (كف تمام شده نخستين طبقه ) قرار گيرد، قاعدتاً طرفين ديوار با زمين طبيعي ، كه غالباً داراي رطوبتي است ، تماس داشته و از اين طريق رطوبت به ديوار نفوذ خواهد كرد .

عايق كاري براي جلوگيري از نفوذ رطوبت به قسمتهاي مختلف ساختمان ، در ايران ، با استفاده از قير مناسب و گوني صورت مي گيرد . در پاره اي موارد از مشمع قير اندود و يا مقواي قير اندود ، يا لايه هاي عايق پيش ساخته ايكه جنس اصلي عايق آنها مواد قيري است ، و يا انواع ديگر مواد عايق كننده ، كه بصورت خميري يا امولسيون در صنعت ساخته مي شوند ، استفاده مي كنند .

در مورد جلوگيري نفوذ رطوبت از طريق پي به ديوار روش كار به اين ترتيب است كه پس از انجام كرسي چيني روي آنرا با ملات سيمان اندود مي كنند ، تا سطح نسبتاً صافي براي عايق كاري فراهم شود . اگر عايق كاري بوسيله قير و گوني صورت مي گيرد روش كار به اين ترتيب است كه قير مناسب آب و هواي محل (مثلاً قير 70 * 60 در تهران ) را ذوب كرده و روي اندود مي كشند و بلافاصله يك لايه گوني يا مشمع قير اندود را روي آن پهن مي كنند. آنگاه لايه بعدي قير را روي گوني كشيده و در صورتيكه بخواهند بيش از يك لايه عايق كنند لايه دوم گوني را روي آن پهن كرده و قير مذاب روي آن مي كشند .

پس از اتمام عايق كاري ساختن ديوار را آغاز مي كنند . نكات اساسي كه بايد ، در موقع اجراي عايق كاري ،‌به آنها توجه داشت عبارتند از :

. ماليدن قير مذاب روي اندود ماسه سيمان بايد پس از خشك شدن اندود صورت گيرد .
. از بكار بردن ملاتها و مواد آهكي در مجاورت لايه هاي عايق اجتناب نمود . زيرا آهك باعث خرابي لايه هاي گوني و عايق مي شود . بهمين علت ، در صورتيكه ديوار با ملاتهاي آهك دار ، نظير ملات ماسه آهك و يا با تارد ، ساخته مي شود بايد اولين رديف ديوار كه مستقيماً با لايه هاي عايق در تماس است با ملات ماسه سيمان چيده مي شود.
. دو سمت كرسي چيني را در حدود 15 سانتيمتر با ملات ماسه سيمان اندود كرد و لايه هاي عايق را تا حد اندود ، در دو طرف كرسي چيني ، پائين آورد . علت اين كار دو چيز است :
اول براي اطمينان بيشتر از جلوگيري نفوذ احتمالي رطوبت از طرفين كرسي چيني به ديوار .
دوم براي اتصال لايه هاي ديگر عايق ، كه ممكن است لازم آيد كه به لايه هاي قبلي متصل شوند .
. از بكار بردن ملاتهاي زبري كه داراي ماسه هاي درشت و نوك تيز هستند ، و ممكن است بر اثر فشار وارده از طرف ديوار باعث سوراخ شدن لايه هاي عايق شوند ، بايد خودداري كرد .بعلاوه ملاتهاي زبر امكان ايجاد اندودي با سطحي صاف را دشوار مي سازند ، و امكان كشيدن لايه هاي نازك قير روي چنين اندودي نيست ، در اين مواقع لازم است كه براي پر كردن ناهمواريهاي حاصله از اندود قير بيشتري مصرف كرد . اين مسئله در مواقعي كه سطوحي كه بايد عايق شوند نسبتاً زياد باشد از نظر اقتصادي حائز اهميت است

(5اتصال لايه هاي عايق با دقت كافي صورت گيرد . دو لايه عايق در محل اتصال بايد حداقل به اندازه 20 سانتيمتر رويهم قرار گيرند دو نمونه از عايق كاري پي ها را نشان مي دهد .

عايق كاري ديوار
به كرات اتفاق مي افتد كه تمام يا قسمتي از يك يا چند سمت ديوار مستقيماً با زمين طبيعي و يا زمينهاي خاكريزي شده در تماس باشد ، نظير ديوارهاي جانبي زيرزمين .

در اين مواقع ضروري است كه براي جلوگيري از نفوذ رطوبت ، و يا در مواقعي كه آبهاي سطحي وجود داشته باشد ، جلوگيري از نفوذ آب به ديوار ، آنها را به طريقي عايق كرده و راه ورود آب و يا رطوبت را به سطوح داخلي ديوار مسدود نمود .

بر حسب ميزان رطوبت و وجود آبهاي سطحي و نفوذ آنها ديوارهاي مجاور زمين را به طرق مختلفي عايق مي كنند . در زير به شرح دو وضعيت كلي و نحوه عايق كاري ديوارها در اين وضعيت مي پردازيم .
دسته بندی: عمومی » گوناگون

تعداد مشاهده: 1545 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

حجم فایل:212 کیلوبایت

 قیمت: 2,400 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: