طرح توجيهي توليد سنگهاي قیمتی و نیمه قیمتی

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع معدنی
دانلود طرح توجيهي توليد سنگهاي قیمتی و نیمه قیمتی فيروزه تراشي
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 15
مقدمه:
گردش نقدينگي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در جهان سالانه بالغ بر 600 ميليارد دلار مي باشد و در اين ميان بخش عمده اي از آن سهم اشغالگر قدس است.

اسرائيل عليرغم وسعت كم و نداشتن منابع سنگ هاي قيمتي با ارزش از نظر تجارت جهاني نقش عمده اي را ايفا مي نمايد و اين امر صرفاً با فعاليت اين كشور بر روي فرآوري سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي محقق گشته است.

فرآوري صحيح و به روش هاي مكانيزه و جديد بر روي اينگونه سنگ هاي باعث ارزش افزوده بسياري مي گردد و علاوه بر آن مي تواند نقش اساسي در ايجاد اشتغال نيز ايفا نمايد.

نرخ سرمايه گذاري سرانه اشتغال در اين بخش بسيار كمتر از بخش هاي ديگر صنعتي و حدود 20 تا 25 درصد آنها مي باشد و از سوي ديگر در فضاي براي ايجاد اشتغال 4 تا 5 متر مربع براي هر نفر مي باشد.

همه ساله مقادير متنابهي ارز جهت خريد سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي به صورت تراش خورده از كشور خارج مي گردد و سنگ هاي مذكور از طرق مختلف كه اغلب قانوني نيستند وارد كشور مي شوند.

كشور ايران از ديرباز در امر سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي فعال بوده و بخصوص در تراش اينگونه سنگها فعاليت نموده است ليكن به مرور زمان نقش اين بخش در اقتصاد كمرنگ شده بگونه ايكه در حال حاضر نقش ناچيزي را دارا مي باشد.

تنها تراش متداول در كشور در حال حاضر تراش معمولي معروف به دامله (Cabochon) است كه آنهم نه تنها ارزش افزوده زيادي را به دنبال ندارد بلكه در نابساماني شديد بسر مي برد و تنها گاهاً افرادي در تراش صفحه اي Faceted فعال مي شوند. كه آنهم در سطح كشور انگشت شمار بوده و اغلب توليدات آنها داراي اشكالاتي مي باشد. كه از ارزش اقتصادي آن مي كاهد و از نظر حجم نيز بسيار محدود است لذا پروژه اخير با انگيزه ايجاد يك واحد تراش سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي به روشهاي روز و پيشرفته دنيا به عنوان نمونه پيشنهاد گرديده است. اميد است با همكاريهاي مسئولين و ايجاد اين واحد راهي گشوده شود كه در آينده بتواند نقش اساسي سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي را در اقتصاد، اشتغال، توليد ناخالص ملي و ... نشان دهد.
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع معدنی

تعداد مشاهده: 3007 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: