اخلاق، ورزش و توسعه

دسته بندي : علوم انسانی » تربیت بدنی
عنوان مقاله: اخلاق، ورزش و توسعه
قالب فایل: WORD

فهرست مطالب:
● مقدمه
● اهمیت اخلاق در ورزش
● جایگاه ورزش در توسعه
● جلوی ضرر را بگیرید


* مقدمه:

"روزگار ما ورزش چه در ابعاد تمرینی و قهرمانی و چه در حوزه طرفداران و تماشاچیان آنچنان در زندگی جوامع جای باز كرده است كه حتی رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جهان را هم تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلایل است كه ورزشكاران و قهرمانان تبدیل به الگو می شوند.

توسعه پایدار با انسان سالم، محیط زیست سالم و جامعه سالم تحقق می یابد و بی تردید انسان سالم در این تركیب سه گانه نقش محوری دارد. اكنون پرسش این است كه انسان سالم كیست؟ انسان سالم در سه بعد جسم، روح و روان و ذهن تجلی می یابد و با وجود جسم سالم است كه اندیشه و روان مجال تعالی می یابند.

روزگار ما ورزش چه در ابعاد تمرینی و قهرمانی و چه در حوزه طرفداران و تماشاچیان آنچنان در زندگی جوامع جای باز كرده است كه حتی رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جهان را هم تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلایل است كه ورزشكاران و قهرمانان تبدیل به الگو می شوند. اسماعیل همدانلو، معاون توسعه منابع سازمان تربیت بدنی در این خصوص می گوید: حضور یك بازیكن فوتبال در جمع جوانان و تجمع بی حد، خود گواه این مدعا است. اگر ورزش در مدرسه و دانشگاه جایگاه محوری خود را بیابد در توسعه رفتاری و جسمی باید منتظر تغییرات شگرف در كل جامعه بود. اما با روند موجود در جامعه امروز ما، ورزش پهلوانی و قهرمانی به تدریج ارزش مادی پیدا كرده و ارزش های شخصیتی و غیرتی كم رنگ شده و به تدریج ورزش به عنوان یك كسب و كار مبدل و از جایگاه حقیقی خود فاصله گرفته است.

همدانلو می گوید: اگر مفهوم ورزش با عنوان اقدامی مفرح، شادی بخش و سلامت ساز در قاعده هرم جمعیتی گسترش یابد منش و شخصیت انسان سالم به تدریج از قاعده به رأس هرم حركت خواهد كرد و چنانچه حركت ورزشی جامعه با مفهوم اقتصادی شكل بگیرد و توسعه یابد و برنده شدن حریف به هر صورت و به هر طریق ممكن، پدیده هایی همچون دوپینگ و سایر رفتارهای غیراخلاقی در محیط های ورزشی، از مسیر تعالی سازی ورزش بسیار فاصله خواهیم گرفت. بنابر این برای ساخت و پردازش ورزش با مفهوم تندرستی و شادی بخشی باید اخلاق را در فضاهای ورزشی به صورت جدی مطرح و ارتقا بخشید.

علم اخلاق برگرفته از زندگی انسان ها است و با تكمیل آن می شود چگونگی زندگی كردن و چگونگی عمل كردن را به انسانها آموزاند. در حقیقت اخلاق به قدری نقش محوری در توسعه جوامع انسانی دارد كه هدف رسالت آخرین رسول خدا، تكمیل و تعالی اخلاق عنوان شده است."
دسته بندی: علوم انسانی » تربیت بدنی

تعداد مشاهده: 1708 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: