نکاتی چند پیرامون لاستیک اتومبیل

دسته بندي : عمومی » گوناگون
عنوان مقاله: نکاتی چند پیرامون لاستیک اتومبیل
قالب فایل: WORD

فهرست مطالب:
● چند مطلب کوتاه در مورد لاستیک اتومبیل
● انبار کردن رینگ و لاستیک به طور صحیح
● تعمیر لاستیک تیوپلس
● بالانس کردن چرخ
● فرسودگی لاستیک
● ضخامت آج لاستیک
● مواظب جدول کنار خیابان باشید !
● کنترل باد لاستیک ها
● کپسول های پنچرگیری
● طرز تعویض چرخ پنچر شده
● ساختمان تایر
منجیت
لبه
آج
● تایرهای با تیوب و بدون تیوب
● تایرهای رادیال


* بخشی از ابتدای مقاله:

چند مطلب کوتاه در مورد لاستیک اتومبیل
همیشه قبل از وقوع پنچرگیری جا اتومبیل را بازدید کنید و از صحت عمل آن مطمئن شوید تا در موقع لزوم غافلگیر نشوید.
اگر دقت کرده باشید در جاده های خارج شهر راه وبی راه لاستیک پاره ای در کنار راه افتاده است یا اتومبیلی مشاهده میشود که مشغول تعویض چرخ آن هستند. هر یک از این موارد یادآور مشکل کوچکی است که هر لحظه ممکن است برای هر راننده ای بروز کند.
آمار نشان داده است که پنچر شدن لاستیک بطور متوسط هر ده سال یکبار یا هر یکصدوپنجاه هزار کیلومتر یکبار اتفاق می افتد (البته این آمار در کشورهای اروپایی گرفته شده است و در کشور ما با توجه به ساختار لاستیکهای تولید داخل
استفاده بیش از حد استاندارد لاستیک ها و وضعیت نامناسب برخی جاده ها پنچر شدن تایرها بطور متوسط هر 4 سال یکبار یا هر 60 هزار کیلومتر یکبار اتفاق می افتد). اما این اتفاق هر چند نادر باشد باز هم اگر واقع شود راننده باید بتواند از عهده رفع آن برآید. اگر راننده در مواقع عادی یعنی قبل از سوراخ شدن لاستیک و خارج شدن باد از آن با ابزار کار و نحوه کار با آنها آشنا شود و بخصوص از صحت کار جک مطمئن باشد پس از وقوع پنچری دچار دردسر میشوید. اما قبل از هر چیز میتواند تهمیداتی فراهم آورد که اصلاً این اتفاق واقع نشود. راننده بایستی همان طور که از دندانهایش مواظبت میکند از لاستیک های اتومبیلش هم مراقبت کند زیرا پیشگیری از پنچر شدن ساده تر از تعمیر لاستیک سوراخ شده است.
اولین نکته ای که باید رعایت شود بازدید فشار باد لاستیک ها است که هر یک ماه یکبار و یا هر 1000 کیلومتر طی مسافت باید انجام شود. فشار مجاز باد لاستیکهای هر اتومبیل توسط کارخانه سازنده اعلام میشود و در جدول آن معمولاً پیش درپوش محل سوختگیری یا کنار درگاهی در نصب شده و البته در دفترچه راهنمای اتومبیل هم درج شده است. اگرفشار باد لاستیک کم باشد انعطاف لاستیک بیشتر است بنابراین در حرکت به شدت داغ میشود. موجب فرسودگی سریعتر لاستیک شده و از طرف دیگر میزان مصرف سوخت هم به نسبت زیاد میشود البته اتفاق ناگوارتری که ممکن است واقع شود ترکیدن لاستیک خواهد بود. فراموش نشود که فشار باد لاستیک زمانی باید کنترل شود که لاستیک خنک باشد زیرا گرم بودن آن باعث میشود که فشار حدود0.5 bar بیشتر نشان داده شود. البته کنترل فشار باد لاستیک زاپاس را هم نباید از نظر دور داشت. لازم است والف) تیوپ و همچنین سطوح جانبی لاستیک مرتب بازدید شوند که مبادا آسیب دیده باشند. اگر باد لاستیک مرتب کم می شود بر متخصصین فن است که ایراد کار را پیدا کنند. ممکن است میخ کوچکی در لاستیک پنهان شده باشد و یا عیب دیگری وجود داشته باشد و آنوقت متخصصین تشخیص خواهند داد که آیا لاستیک یا تیوپ بایستی تعویض شود یا با یک تعمیر کوچک عیب برطرف میشود. نکته مهم این است که اگر تیوپ پنچری نداشته ولی کهنه و فرسوده شده و عمر خود را کرده باشد باید حتماً عوض شود.
لاستیک نو بایستی حتماً بالانس شود. اگر چرخ بالانس نباشد فرمان لرزش پیدا میکند ودر نتیجه سیبک های فرمان جهبه فرمان و کمک فنرها به سرعت فرسوده شده و بالاخره مجموعه جلوبندی صدمه می بیند. برای بالانس کردن متخصص فنی چرخ را از جای خودباز کرده و به دستگاه مخصوص میبندد و سپس در محل هایی که دستگاه نشان میدهد وزنه هایی متصل می کند. اگر در ضمن کار وزنه ای از جای خود خارج یا جابجا شود بالانس به هم می خورد و حضور کارشناس و دستگاه بالانس بار دیگر لازم می شود....
دسته بندی: عمومی » گوناگون

تعداد مشاهده: 1757 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 3,750 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: