پاورپوینت انواع اتصالات و حالت هاي صحيح جوشكاري در حالت هاي تخت ، سر بالا و

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک

انواع اتصالات

 اگر در حين كار ، جوشكار بخواهد الكترود جديدي بكار برد بهتر است الكترود را به آهستگي در جوش عقب كشيده و همزمان طول قوس را افزايش دهد. اگر الكترود بطور آني عقب كشيد شود ، بر اثر سريع سرد شدن فلز جوش و تماس با اتمسفر ، محل مذكور مستعد عيوبي نظير ترك برداشتن خواهد بود و براي شروع مجدد جوش بايد محل را از وجود سرباره تميز كرد و قوس در الكترود بعدي پيشاپيش دهانه شروع و به عقب برگشت داده شود تا انتهاي قبلي باند جوش را در بر گيرد. چنانچه جوش چند پاسه لازم باشد بايد سعي شود هر پاس حداقل 3/1 روي پاس قبلي را بگيرد تا از بوجود آمدن زاويه تند و تمركز تنش جلوگيري شود و اگر براي نگه داري قطعات در كنار هم خال جوش لازم باشد بايد سعي شود حتي الامكان نزديك هم و در پشت ورق زده شود.

.Aمشخصات سر برگ فرم WPS :

در فرم شماره يك نمونه اي از WPS كه مطابق با استاندارد ذكر شده تهيه شده است ، ملاحضه مي شود كه در اولين قسمت مربوط به مشخصات مي باشد. ذكر موارد زير الزامي مي باشد :

.1شماره سري مشخصات روش جوشكاري ( WPS No )
.2تاريخ تنظيم ( WPS Date )
.3تاريخ بازبيني ( Revision Date ) :
.4شماره سري گزارش كيفيت جوشكاري ( Suporting PQR No ) :
.5روش يا روش هاي مورد استفاده جهت جوشكاري ( Welding Process ) :
.6نحوه انجام فرآيند جوشكاري(Type): بعنوان مثال دستي(Manual) يا اتوماتيك يا نيمه اتوماتيك

لازم به ذكر است ذكر مطالبي چون نام شركت ، نام مشاور يا ناظر جوش ، نام قطعه و كد پروژه و نظاير اينها در اين قسمت WPS ذكر مي شود.

زماني از جوش انگشتانه و يا جوش كام استفاده مي شود كه در اتصالات رويهم ، اندازه اتصال ، طول جوش گوشه يا ديگرانواع جوش را محدود مي نمايد. همچنين اين جوش براي جلوگيري از كمانش قسمت هاي روي هم گذاشته بكار مي رود.
   در بقيه موارد از جوش هاي شياري و جوش گوشه مي توان استفاده كرد.
چگونگي حالت هاي صحيح جوشكاري در حالت هاي تخت ، سر بالا و سقفي    پس از شروع قوس الكتريكي ، جوشكار بايد سه كار را به طور همزمان ،يكنواخت و قابل كنترل را انجام دهد كه عبارتند از :

   اول : فاصله نوك الكترود و سطح حوضچه مذاب را تثبيت كند.
   دوم : الكترود را در مسير خط جوش با سرعت يكنواخت حركت دهد.
   سوم : حركتي را به صورت زيگزاكي يا موجي جهت جلوگيري از ريزش فلز مذاب و هدايت آن در محل مورد لزوم انجام دهد. اين حركت ها بايد به طريقي انجام شود كه موجب حبس سرباره در داخل جوش نشود.


   علاوه بر سه حركت فوق ، جوشكار بايد زاويه الكترود نسبت به سطح كار و امتداد جوش را در حالت معين و مشخص نگه دارد. نگه داري زاوية الكترود در حالت صحيح خود سبب مي شود كه نيروي قوس از حركت ناخواسته سرباره به طرف قوس جلوگيري كند و در نتيجه باعث كاهش ذرات حبس شده سرباره در فلز جوش شود. علاوه بر آن ، موجب كاهش بريدگي لبه هاي جوش نيز شود.

   نوع اتصال به عواملي نظير اندازه و شكل اعضايي كه در يك اتصال به هم وصل مي شود ، نوع بارگذاري ، اندازه درزي كه براي جوشكاري قابل استفاده است و هزينه هاي نسبي انواع مختلف جوش بستگي دارد.

با اينكه در عمل تغييرات و تركيبات مختلفي يافت مي شود ، پنج نوع اصلي اتصال جوش عبارتند از : لب به لب، لب رويهم ،
سپري ، گونيا و پيشاني.

دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2127 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 38

حجم فایل:1,498 کیلوبایت

 قیمت: 16,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: