مینیاتور و تاریخچه آن و بررسی نقش رنگ در مینیاتور و معرفی هنرمندان برجسته در این زمینه

دسته بندي : عمومی » گوناگون

فهرست مطالب

عنوان
مینیاتور
هنر مینیاتور
مینیاتور یادگاری از مانی
رنگ در نقاشی مینیاتور
برگزاری نمایشگاه مینیاتور در آتن
بهزاد در دوره خودش جنبه مینیاتور را عوض کرد
منابع

مینیاتور

واژه مينياتور كه مخفف شده كلمه فرانسوي ((ميني موم ناتورال )) و به معني طبيعت كوچك و ظريف است حدودا ازدوره قاجار وارد زبان فارسي شده است مينياتور به هر نوع پديده هنري ظريف ( كه به شيوه هنري ساخته شده باشد ) اطلاق مي شود و براي شناسايي نوعي نقاشي كه داراي سابقه قديمي بسيار طولاني است به كار مي رود . اين هنر به اعتقاد اكثر محققان درايران تولد يافته است و سپس به چين رفته و دردوره مغول ها به صورتي تقريبا كاملتر دوباره به ايران برگشته است . مينياتور كه هنرمندان ايراني بي شائبه اي راصرف تكميل و توسعه آن كرده اند از جمله هنرهائي است كه قابليت به تصور درآوردن تمامي طبيعت را در قالبي كوچك دارد . مينياتور امروز ايران همان نقاشي كلاسيك اروپا ( سبك امپرسيونيسم) و به دنبال آن شيوه هاي مدرن نقاشي اروپايي است . هرچند گروهي نوشته اند به هنگام ظهور اسلام ايرانيان درهنر نقاشي داراي سنتي كهن بوده اند به اعتقاد بسياري مينياتور ايراني ازقرون بعد از اسلام آغاز شده ودرقرون اوليه بعد از ظهور اسلام هنر ايران با ابتكاراتي در خطوط عربي تداوم يافته است بطوريكه بهترين نسخه هاي قران كريم را هنرمندان مبتكر ايراني نوشته و به تزئين و تذهيب صفحات شريف آن پرداخته اند.
هنر مینیاتور
مینیاتور شیوه ای بسیار ظریف از هنر نقّاشی ایرانی است که اکثراً در ابعاد کوچک کشیده میشود. و معمولاً کاربرد آن در کتاب آرائی بوده است. نداشتن پرسپکتیو و بُعد از خصوصیّات این هنر است.
در هنر مینیاتور همیشه یکنوع ساده گرائی مورد توجّه هنرمند است و معمولاً مانند هنر خوشنویسی از شیوۀ گذشتگان و تجربیّات آنها استفاده شده و استاد و شاگرد همیشه در کنار هم به ایجاد سبک و مکتب کوشیده اند.
رنگهای شفّاف و خالص یکی دیگر از خصوصیّات این هنر است و از ترکیب رنگها و خاکستری ها کمتر استفاده میشود.
این هنر از قرن نهم هجری شمسی برابر با پانزده میلادی در ایران شخصیّت خاصّی پیدا کرده، مکتب هرات، مکتب تبریز و مکتب اصفهان از مهمترین مکاتب این هنر میباشند. هنر مینیاتور در دوران صفویه به اوج خود رسیده است.
از اساتید برجستۀ این هنر میتوان کمال الدّین بهزاد، آقا میرک، سلطان محمّد و رضای عبّاسی را نام برد.
استاد مطیع یکی از اساتید معاصر هنر مینیاتور میباشند. روش کار ایشان به شیوۀ رضای عبّاسی نزدیک است و خود ایشان صاحب سبکی خاص میباشند.
اینجانب مدّت زیادی تحت تعلیم این استاد بوده و این روش را ادامه داده ام. الهام گرفتن از اشعار عارفانه یکی از مراجع مهمّ خلّاقیت هنری من میباشد
دسته بندی: عمومی » گوناگون

تعداد مشاهده: 1845 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:548 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فهرست مطالب
    عنوان
    مینیاتور
    هنر مینیاتور
    مینیاتور یادگاری از مانی
    رنگ در نقاشی مینیاتور
    برگزاری نمایشگاه مینیاتور در آتن
    بهزاد در دوره خودش جنبه مینیاتور را عوض کرد
    منابع
    مینیاتور
    واژه مينياتور كه مخفف شده كلمه فرانسوي ((ميني موم ناتورال )) و به معني طبيعت كوچك و ظريف است حدودا ازدوره قاجار وارد زبان فارسي شده است مينياتور به هر نوع پديده هنري ظريف ( كه به شيوه هنري ساخته شده باشد ) اطلاق مي شود و براي شناسايي نوعي نقاشي كه داراي سابقه قديمي بسيار طولاني است به كار مي رود . اين هنر به اعتقاد اكثر محققان درايران تولد يافته است و سپس به چين رفته و دردوره مغول ها به صورتي تقريبا كاملتر دوباره به ايران برگشته است . مينياتور كه هنرمندان ايراني بي شائبه اي راصرف تكميل و توسعه آن كرده اند از جمله هنرهائي است كه قابليت به تصور درآوردن تمامي طبيعت را در قالبي كوچك دارد . مينياتور امروز ايران همان نقاشي كلاسيك اروپا ( سبك امپرسيونيسم) و به دنبال آن شيوه هاي مدرن نقاشي اروپايي است . هرچند گروهي نوشته اند به هنگام ظهور اسلام ايرانيان درهنر نقاشي داراي سنتي كهن بوده اند به اعتقاد بسياري مينياتور ايراني ازقرون بعد از اسلام آغاز شده ودرقرون اوليه بعد از ظهور اسلام هنر ايران با ابتكاراتي در خطوط عربي تداوم يافته است بطوريكه بهترين نسخه هاي قران كريم را هنرمندان مبتكر ايراني نوشته و به تزئين و تذهيب صفحات شريف آن پرداخته اند.
    هنر مینیاتور
    مینیاتور شیوه ای بسیار ظریف از هنر نقّاشی ایرانی است که اکثراً در ابعاد کوچک کشیده میشود. و معمولاً کاربرد آن در کتاب آرائی بوده است. نداشتن پرسپکتیو و بُعد از خصوصیّات این هنر است.
    در هنر مینیاتور همیشه یکنوع ساده گرائی مورد توجّه هنرمند است و معمولاً مانند هنر خوشنویسی از شیوۀ گذشتگان و تجربیّات آنها استفاده شده و استاد و شاگرد همیشه در کنار هم به ایجاد سبک و مکتب کوشیده اند.
    رنگهای شفّاف و خالص یکی دیگر از خصوصیّات این هنر است و از ترکیب رنگها و خاکستری ها کمتر استفاده میشود.
    این هنر از قرن نهم هجری شمسی برابر با پانزده میلادی در ایران شخصیّت خاصّی پیدا کرده، مکتب هرات، مکتب تبریز و مکتب اصفهان از مهمترین مکاتب این هنر میباشند. هنر مینیاتور در دوران صفویه به اوج خود رسیده است.
    از اساتید برجستۀ این هنر میتوان کمال الدّین بهزاد، آقا میرک، سلطان محمّد و رضای عبّاسی را نام برد.
    استاد مطیع یکی از اساتید معاصر هنر مینیاتور میباشند. روش کار ایشان به شیوۀ رضای عبّاسی نزدیک است و خود ایشان صاحب سبکی خاص میباشند.
    اینجانب مدّت زیادی تحت تعلیم این استاد بوده و این روش را ادامه داده ام. الهام گرفتن از اشعار عارفانه یکی از مراجع مهمّ خلّاقیت هنری من میباشد