پاورپوینت بررسی جامع سبک خراسانی از سبک های معماری اسلامی

دسته بندي : عمومی » گوناگون
• سادگی بسیار در طراحی
• پلان مستطیل شکل (زيرا شبستانها مكاني بودند كه به دليل گسترش از هر طرف اين نياز را بر آورده مي كرد و ديد را از هر طرف به همه قسمت ها ممكن می ساختند)
• فضای شبستانی یا چهل ستونی
• پرهیز از بیهودگی (همه فضاها بايد كاربري و بهره وري داشته باشند)
• مردم واری (حفظ تناسبات اندام انساني با بلنداي ساختمانها)
• بهره گیری از ساختمایه های بوم آور (۱ در دسترس بودن هميشگي مصالح و شتاب و سرعت بالا در ساخت ۲ ارزان بودن ۳ سازگار بودن با محيط اطراف )
• قوس های بیضی ,تخم مرغی و ناری

• يكي از نخستين مسجدهاي قلمرو اوليه اسلام در نيشابوردر سال ۳۳ ه.ق ساخته شده است.
• در آن سال عبد الله بن عامر كريني نيشابور را فتح كرد و آتشكده را كه در مجاورت دروازه شهر بود ويران كرد و برجاي آن مسجدي بنا كرد كه از جزئيات معماري اين مسجد اطلاعاتي در دست نيست.
• با مشخصاتي كه مورخين از مسجد نيشابور ارائه كردند آن مسجد با الهام از مسجد نبي و همانند مسجد فهرج و تاريخانه ساخته شده بود به نحوي كه سه رواق در سه سوي مسجد داشته است.

• قاین از شهر هاي جنوبي استان خراسان است و مسجد جامع اين شهر در مركز قاين قرار گرفته و به عنوان مسجد اصلي شهر مورد استفاده قرارمی گیرد.
• بناي است تك ايواني با ايوان عميق و دو شيستان در دو طرف آن كه به سبك خاص مساجد خراسان بويژه جنوب خراسان ساخته شده است.
• نوشته اصطخري در كتاب مسالك و ممالك و سفرنامه ناصر خسرو داراي اختلافي پيرامون مكان مسجد است.
• اصطخري مسجد را در قهندژ(ارگ) قاين در كنار دارالماره دانسته در حاليکه صد سال بعد ناصر خسرو مسجد را در قسمت اماكن عمومي شهر يا شهرستان توصيف مي كند.
• با توجه به زلزله خيز بودن جنوب خراسان بويژه منطقه قائنات و اين كه در اين منطقه دست كم هر صد سال يك زلزله بنيان فكن وجود داشته است. ممكن است مسجدي كه كنار دارالماره بوده به فاصله يكصد سال كه از اشاره اصطخري تا بازديد ناصر خسرو از آن فاصله افتاده است براثر زلزله ويران شده باشد.
• تغيير مكان مسجد اين نظريه را که ممكن است بنا بر جاي نيايشگاه ساساني ساخته شده باشد˛ مورد ترديد قرارمی دهد.
• بناي مسجد ايواني است رفيع به ارتفاع 17.20 متر و عمق 22.30 متر دهانه ايوان بزرگ 10 متر و عرض آن 17 متر است .پوشش ايوان به شكل طاق و با چفد هاي بار بر ساخته شده است.

• در كاوشهايی پي شبستان شمالي با سه پايه ستون سنگي به درازا و پهناي يك متر در يك متر با سنگ لاشه و ملات ساروج كشف شده است كه پايه هاي كنوني شبستان بر روي آنها بنا شده است. به منظور وسعت دادن شبستان پايه هاي كنوني را حدود پنجاه سانتي متر عقب نشانده اند و وجود يك ستون چهار قلو در شبستان مورد نظر كه مشابه ستونهاي مسجد جامع اصفهان از دوره سلجوقي است نشان مي دهد كه در اين محل بنايي از دوره سلجوقي وجود داشته كه در اثر زلزله صدمه ديده و در دوره تيموري تجديد بنا گرديده است.
• تزيينات ايوان شامل آجر كاري به شكل جناقي و لوزي در پيشاني ايوان و نقاشيهايی با اشكال هندسي به شيوه اصفهاني است و به نظر مي رسد كه در دوره صفويان انجام شده است و در زمانهاي بعد روي آنها ناشيانه رنگ زده اند.
• مسجد قاين داراي دو محراب است كه هر دو ديوار در انتهايي ايوان قرار دارد. محراب قديمي مسجد به شيوه اهل سنت (مذهب حنفي) جهت گيري شده و محراب دوم متعلق به شيعيان است كه بعد ها در كنار آن ساخته شده است.حياط مسجد مستطیلی است به طول 33 و عزض 28 متر كه دارای دو ورودي در سمت شمال و شرق می باشد .
• در داخل حياط پادياوی قرار دارد كه با 18 پله 20 سانتي متري به قناتي كه از زير محوطه مسجد عبور مي كند منتهي
• می شود كه وجود همين پاديو را دليلي بر نيايشگاه بودن محل در قبل از اسلام دانسته اند.
دسته بندی: عمومی » گوناگون

تعداد مشاهده: 1440 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 94

حجم فایل:29,469 کیلوبایت

 قیمت: 7,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    • سادگی بسیار در طراحی
    • پلان مستطیل شکل (زيرا شبستانها مكاني بودند كه به دليل گسترش از هر طرف اين نياز را بر آورده مي كرد و ديد را از هر طرف به همه قسمت ها ممكن می ساختند)
    • فضای شبستانی یا چهل ستونی
    • پرهیز از بیهودگی (همه فضاها بايد كاربري و بهره وري داشته باشند)
    • مردم واری (حفظ تناسبات اندام انساني با بلنداي ساختمانها)
    • بهره گیری از ساختمایه های بوم آور (۱ در دسترس بودن هميشگي مصالح و شتاب و سرعت بالا در ساخت ۲ ارزان بودن ۳ سازگار بودن با محيط اطراف )
    • قوس های بیضی ,تخم مرغی و ناری

    • يكي از نخستين مسجدهاي قلمرو اوليه اسلام در نيشابوردر سال ۳۳ ه.ق ساخته شده است.
    • در آن سال عبد الله بن عامر كريني نيشابور را فتح كرد و آتشكده را كه در مجاورت دروازه شهر بود ويران كرد و برجاي آن مسجدي بنا كرد كه از جزئيات معماري اين مسجد اطلاعاتي در دست نيست.
    • با مشخصاتي كه مورخين از مسجد نيشابور ارائه كردند آن مسجد با الهام از مسجد نبي و همانند مسجد فهرج و تاريخانه ساخته شده بود به نحوي كه سه رواق در سه سوي مسجد داشته است.
    • قاین از شهر هاي جنوبي استان خراسان است و مسجد جامع اين شهر در مركز قاين قرار گرفته و به عنوان مسجد اصلي شهر مورد استفاده قرارمی گیرد.
    • بناي است تك ايواني با ايوان عميق و دو شيستان در دو طرف آن كه به سبك خاص مساجد خراسان بويژه جنوب خراسان ساخته شده است.
    • نوشته اصطخري در كتاب مسالك و ممالك و سفرنامه ناصر خسرو داراي اختلافي پيرامون مكان مسجد است.
    • اصطخري مسجد را در قهندژ(ارگ) قاين در كنار دارالماره دانسته در حاليکه صد سال بعد ناصر خسرو مسجد را در قسمت اماكن عمومي شهر يا شهرستان توصيف مي كند.
    • با توجه به زلزله خيز بودن جنوب خراسان بويژه منطقه قائنات و اين كه در اين منطقه دست كم هر صد سال يك زلزله بنيان فكن وجود داشته است. ممكن است مسجدي كه كنار دارالماره بوده به فاصله يكصد سال كه از اشاره اصطخري تا بازديد ناصر خسرو از آن فاصله افتاده است براثر زلزله ويران شده باشد.
    • تغيير مكان مسجد اين نظريه را که ممكن است بنا بر جاي نيايشگاه ساساني ساخته شده باشد˛ مورد ترديد قرارمی دهد.
    • بناي مسجد ايواني است رفيع به ارتفاع 17.20 متر و عمق 22.30 متر دهانه ايوان بزرگ 10 متر و عرض آن 17 متر است .پوشش ايوان به شكل طاق و با چفد هاي بار بر ساخته شده است.
    • در كاوشهايی پي شبستان شمالي با سه پايه ستون سنگي به درازا و پهناي يك متر در يك متر با سنگ لاشه و ملات ساروج كشف شده است كه پايه هاي كنوني شبستان بر روي آنها بنا شده است. به منظور وسعت دادن شبستان پايه هاي كنوني را حدود پنجاه سانتي متر عقب نشانده اند و وجود يك ستون چهار قلو در شبستان مورد نظر كه مشابه ستونهاي مسجد جامع اصفهان از دوره سلجوقي است نشان مي دهد كه در اين محل بنايي از دوره سلجوقي وجود داشته كه در اثر زلزله صدمه ديده و در دوره تيموري تجديد بنا گرديده است.
    • تزيينات ايوان شامل آجر كاري به شكل جناقي و لوزي در پيشاني ايوان و نقاشيهايی با اشكال هندسي به شيوه اصفهاني است و به نظر مي رسد كه در دوره صفويان انجام شده است و در زمانهاي بعد روي آنها ناشيانه رنگ زده اند.
    • مسجد قاين داراي دو محراب است كه هر دو ديوار در انتهايي ايوان قرار دارد. محراب قديمي مسجد به شيوه اهل سنت (مذهب حنفي) جهت گيري شده و محراب دوم متعلق به شيعيان است كه بعد ها در كنار آن ساخته شده است.حياط مسجد مستطیلی است به طول 33 و عزض 28 متر كه دارای دو ورودي در سمت شمال و شرق می باشد .
    • در داخل حياط پادياوی قرار دارد كه با 18 پله 20 سانتي متري به قناتي كه از زير محوطه مسجد عبور مي كند منتهي
    • می شود كه وجود همين پاديو را دليلي بر نيايشگاه بودن محل در قبل از اسلام دانسته اند.