پاورپوینت بررسی سبک و شيوه معماري اصفهان و آثار برجسته سبک اصفهانی

دسته بندي : عمومی » گوناگون
تنگی زمان وکم شدن معماران چیره دست در این شیوه کیفیت ساختمان سازی را به شدت پایین آورد و دیگر ساختمانها را همچون گذشته پایدار و ماندگار نمی ساختند.
یکی لز ویژه گی های نیارش در معماری ایران این بوده که معماران ما همواره به نشست کلی ساختمان در روند ساخت و اثر آن بر نماسازی توجه داشته اند.
می دانیم ساختمان به مرور زمان نشست می کند. در شیوه راذی زبره ونما یا سفت کاری و نازک کاری با هم انجام می شد ، یعنی کار ، همچنین می شد و برای اینکه نشست یکسان پدید آید ، زبره را با نما هشت گیر یا با هم چفت و بست می کردند.
اما در شیوه ی آذری ،چون در ساختن شتاب داشتند ،زبره و نما جداگانه ساخته می شدند.این روش در شیوه ی اصفهانی نیز پیگیری شد و شاید از دید فنی روش درست تری بود.
همچنین در این روش همه گونه های اتاقها و گنبد ها به کار برده شد.گنبدهای گسسته میان تهی در بیشتر ساختمانها این شیوه به زیبایی دیده می شوند مانند
گنبد مسجد امام اصفهان ، گنبد مسجد چهاریاغ ، گنبد مسجد آقابزرگ کاشان و دیگر جاها.
در این شیوه برخی ساختمایه ئها را دگرگون کرده و سپس به کار می برند که این روش ، کیفیت ساختمان را پایین می آورد و به فن ساختمان نیز آسیب می زند.


شیوه های سازماندهی فضا در معماری ایران به گونه های مختلف عبارتند از
سازماندهی فضا حول حیاط مرکزی
سازماندهی محوری
سازماندهی شطرنجی
سازماندهی صلیبی یا چلیپایی
سازماندهی ترکیبی


مسجد امام یکی از مسجد های زیبای ایران است.(1020ق / 1612م) ساختمان آن در سال 1020 ق آغاز شده و معمار آن یکی از بزرگترین معماران ایران ، استاد علی اکبر اصفهانی است.نام او در کتیبه ی بالای سر در آیگاه (ورودی) آورده شده است.میان محور سر در که رو به میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله است زاویه ای پدید آمده که معمار آنرا به بهترین گونه پاسخ داده است.


مسجد شیخ لطف ا... برای شیخ لطف ا... ، یکی از دانتشمندان زمان شاه عباس به وسیله ی معمار بزرگ استاد محمد رضا اصفهانی در بین سالهای
1012 1028 هجری / 1601 1628 م ساخته شد.تهرنگ آن با توجه به جایگاه آن نسبت به میدان و دالان دراز کنار گنبد خانه ، شگفت آور است و بر پایه ی این باور چنین ساخته شده که نمازگزاران ، همه باید از پشت و رو به روی محراب به شبستان در آیند ، از اینرو دالان ، پیچ دار ساخته شده و به پیش سرایی رسیده و از آنجا به گنبد خانه راه دارد. جایی هم ویژه ی زنان دارد.

دسته بندی: عمومی » گوناگون

تعداد مشاهده: 2127 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 29

حجم فایل:3,076 کیلوبایت

 قیمت: 3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    تنگی زمان وکم شدن معماران چیره دست در این شیوه کیفیت ساختمان سازی را به شدت پایین آورد و دیگر ساختمانها را همچون گذشته پایدار و ماندگار نمی ساختند.
    یکی لز ویژه گی های نیارش در معماری ایران این بوده که معماران ما همواره به نشست کلی ساختمان در روند ساخت و اثر آن بر نماسازی توجه داشته اند.
    می دانیم ساختمان به مرور زمان نشست می کند. در شیوه راذی زبره ونما یا سفت کاری و نازک کاری با هم انجام می شد ، یعنی کار ، همچنین می شد و برای اینکه نشست یکسان پدید آید ، زبره را با نما هشت گیر یا با هم چفت و بست می کردند.
    اما در شیوه ی آذری ،چون در ساختن شتاب داشتند ،زبره و نما جداگانه ساخته می شدند.این روش در شیوه ی اصفهانی نیز پیگیری شد و شاید از دید فنی روش درست تری بود.
    همچنین در این روش همه گونه های اتاقها و گنبد ها به کار برده شد.گنبدهای گسسته میان تهی در بیشتر ساختمانها این شیوه به زیبایی دیده می شوند مانند
    گنبد مسجد امام اصفهان ، گنبد مسجد چهاریاغ ، گنبد مسجد آقابزرگ کاشان و دیگر جاها.
    در این شیوه برخی ساختمایه ئها را دگرگون کرده و سپس به کار می برند که این روش ، کیفیت ساختمان را پایین می آورد و به فن ساختمان نیز آسیب می زند.
    شیوه های سازماندهی فضا در معماری ایران به گونه های مختلف عبارتند از
    سازماندهی فضا حول حیاط مرکزی
    سازماندهی محوری
    سازماندهی شطرنجی
    سازماندهی صلیبی یا چلیپایی
    سازماندهی ترکیبی
    مسجد امام یکی از مسجد های زیبای ایران است.(1020ق / 1612م) ساختمان آن در سال 1020 ق آغاز شده و معمار آن یکی از بزرگترین معماران ایران ، استاد علی اکبر اصفهانی است.نام او در کتیبه ی بالای سر در آیگاه (ورودی) آورده شده است.میان محور سر در که رو به میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله است زاویه ای پدید آمده که معمار آنرا به بهترین گونه پاسخ داده است.
    مسجد شیخ لطف ا... برای شیخ لطف ا... ، یکی از دانتشمندان زمان شاه عباس به وسیله ی معمار بزرگ استاد محمد رضا اصفهانی در بین سالهای
    1012 1028 هجری / 1601 1628 م ساخته شد.تهرنگ آن با توجه به جایگاه آن نسبت به میدان و دالان دراز کنار گنبد خانه ، شگفت آور است و بر پایه ی این باور چنین ساخته شده که نمازگزاران ، همه باید از پشت و رو به روی محراب به شبستان در آیند ، از اینرو دالان ، پیچ دار ساخته شده و به پیش سرایی رسیده و از آنجا به گنبد خانه راه دارد. جایی هم ویژه ی زنان دارد.