پژوهشی در صنعت قوطي غذائي

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع غذایی
عنوان مقاله: پژوهشی در صنعت قوطي غذائي
قالب فایل: WORD

فهرست مطالب:
بسته بندي
بسته بندي پلي است بين توليد كننده ومصرف كننده
جايگاه صنعت بسته بندي در جهان وايران
تعريف بسته بندي فلزي
مزايا و معايب
زيرگروههاي بسته بندي فلزي
تاريخچه ساخت قوطي
تاريخچه قوطي سازي درايران
روند رشد قوطي سازي درايران
كميته فني ارتقاء كيفيت قوطي
تاريخچه توليد كمپوت وكنسرو در ايران
جايگاه قوطي غذائي در عرضه محصولات
خصوصيات قوطي فلزي
تعريف قوطي و حلب
مواد لازم جهت ساخت قوطي
1- ورق حلب
2- سيم مسي
3- لحيم
4- مايع لاستيك
مواد لازم جهت پوشش قوطي
روشهاي توليد
الف – قوطي كششي
ب- قوطي درزدار
روشهاي دوخت بدنه
وضعيت استاندارد
تعرفه كالا
مقايسه سود بازرگاني چند كشور
كد ISIC
سازگاري باشرايط زيست محيطي
بازيافت قوطي
ليست توليد كنندگان قوطي غذائي
پراكندگي واحدهاي سازنده قوطي غذائي در كشور
متوسط عمر ماشين آلات موجود
ميزان اشتغال
ارزبري ومقايسه قيمتهاي داخلي وخارجي
ارزش افزوده قوطي غذائي
ارزش توليدات سال 79
آمار توليد قوطي كمپوت و كنسرو
بحث عرضه و تقاضاي قوطي
واردات قوطي
صادرات قوطي
مشكلات صنعت قوطي غذائي در ايران
پيشنهادات
منابع و ماخذ


* بخشی از ابتدای مقاله:

بسته بندي
بخش كشاورزي به عنوان يكي از بخش‌هاي زيربنايي كشور تاثير بسزايي در حفظ و تامين استقلال كشور دارد و كارشناسان اين بخش ضمن تاكيد بر ضرورت كيفيت بسته‌بندي محصولات آن را عاملي بر ارزش افزوده در اين حوزه دانستند.
بسته بندي و درجه بندي محصولات كشاورزي يكي از فرآيندهاي اين بخش است كه كارشناسان و متخصصان امر آن را نياز اصلي فعاليت‌هاي كشاورزي مي‌دانند.
كارشناسان اين حوزه معتقدند بسته بندي و درجه بندي در ايران متناسب با اثربخشي آن مورد توجه جدي قرار نگرفته و از كاستي كشاروزي كشور ساليانه زيان‌هاي فراواني را متحمل مي‌شود.
در كشورمان به دليل فاصله بسته‌بندي‌ها و درجه‌بندي‌هاي محصولات مختلف با استانداردهاي جهاني، ضايعات بسياري در زمينه محصولات كشاورزي ايجاد مي‌شود.

بسته بندي پلي است بين توليد كننده ومصرف كننده
نوع بشر از بدو آفرينش ، آنگاه كه موفق به ساخت ادوات و تجهيزات جهت بهبود وضعيت زندگي خود شد ، جهت نقل مكان آنها نيازمند بسته بندي گرديد.
بسته بندي به لحاظ دارابودن ويژگيهاي خاص در زمينه هاي مختلف و فراهم نمودن امكان ذخيره سازي فرآورده ها ي گوناگون از جمله مواد غذائي بخصوص پس از دسترسي به فنون پاستوريزاسيون از اهميت ويژه اي برخوردار شد.
صنعت بسته بندي به عنوان يكي از مهمترين و تعيين كننده ترين عوامل موثر عرضه كالا و موفقيت در كسب بازار ، هم اكنون تمامي فعاليتهاي توليدي و بازرگاني را در جهان متوجه خود كرده به نحوي كه اگرچه مقوله جديدي در صنعت و اقتصاد نيست ولي با تحولاتي كه يافته توجه بسياري را به خود جلب نموده و به عاملي تعيين كننده در موفقيت عرضه كالا و خدمات تبديل شده است.
متاسفانه با تمام اهميت آن هنوز در ايران توجهي اساسي به آن نشده و مي توان گفت صنعت قوطي سازي كه شايد يكي از مهمترين شاخه هاي صنعت بسته بندي است آنچنانكه بايد مورد توجه قرارنگرفته ، اگرچه در سالهاي اخير اقداماتي در جهت نوسازي آن بعمل آمده ولي هنوز راهي دراز در پيش است.
دراين گزارش پس از تعريفي اجمالي از بسته بندي و تقسيمات آن ، به گروه قوطي غذائــي ( كمپوت و كنسرو ) توجه خواهد شد.

جايگاه صنعت بسته بندي در جهان وايران
اهميت صنايع بسته بندي در دنياي امروز و نقش تعيين كننده آن در حفظ و نگهداري، شكيل شدن كالا ، سهولت حمل ونقل ، طول عمر ، استحكام ، قيمت تمام شده ، و0000 در حديست كه گاها” اهميت آن در جلب مشتري بيش از كيفيت محتوي است. بدين جهت به آن بها داده شده و درنتيجه به پيشرفتهاي بسيار نائل گرديده به نحوي كه سيستم بسته بندي در حال حاضر، حتي با ده سال گذشته نيز قابل مقايسه نيست . اما متاسفانه در كشور ما اين رشته علاوه بر مشكلات عام صنعت همانند عدم ثبات و قانون مندي اقتصادي ، تاثيرپذيري از نرخ ارز ، مديريت ناكارآمد ، كمبود نيروي متخصص ، افزايش بي رويه دستمزدها ، قانون كار ، تورم نيروي كار غير متخصص ، كثرت عوارض ، مالياتها و 0000 در سالهاي اول انقلاب يعني در دوران ارزهاي ارزان با نامهرباني مسئولين وقت روبرو بوده به نحوي كه ارز تخصيص يافته به آن اساسا” صرف ورود مواد اوليه و قطعات يدكي گرديد و سهم چنداني جهت بازسازي ، نوسازي و جايگزيني ماشين آلات اختصاص نيافت و در نتيجه از كاروان پيشرفت تكنولوژي بسيار عقب ماند. البته بايد اذعان داشت كه صنعت بسته بندي نيز همانند ساير رشته هاي صنعت در دوران سازندگي به پيشرفتهائي نائل آمده از جمله استفاده از ماشين آلات مدرن ولي متاسفانه داراي حلقه هاي مفقوده ايست كه باعث ناكاراشدن آن گرديده كه مهمترين آن شايد عدم توجه لازم به آموزش ، تحقيقات و نوآوري باشد.
به هرحال به منظور بررسي اين صنعت بعلت گستردگي دامنه وتنوع مواد اوليه مصرفي وبه تبع آن تفاوت تكنولوژي ،مي بايست ابتدا آن را به گروههائي تقسيم نمود.
1- بسته بندي بافلز
2- بسته بندي با چوب ، كاغذ يا مقوا
3- بسته بندي با مواد شيميائي همچون نايلون ، پلاستيك و0000
4- بسته بندي با شيشه وسراميك
5- بسته بندي با الياف وپارچه
نظربه اينكه مطلب مورد بحث اين گزارش فقط بخشــي از صنعت بسته بندي فلزيست لذا از ورود به بحث ساير گروه هـا خــودداري مي گردد....
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 18106 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:32 کیلوبایت

 قیمت: 4,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: