دانشجويان و اوقات فراغت

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
عنوان مقاله: دانشجويان و اوقات فراغت
قالب فایل: WORD

فهرست مطالب:
چكيده
1 . مقدمه
2 . نگاهى به آراى انديش مندان
3 . در اوقات فراغت چه مى‏توان كرد؟
4 . روش و محل بررسى
5 . گروه نمونه آمارى و روش نمونه‏ گيرى
6 . نتايج‏ بررسى
الف - فعاليتهاى اوقات فراغت دانشجويان
ب - آرزوهاى دانشجويان براى گذران اوقات فراغت
7 . مشكلات دانشجويان براى گذران اوقات فراغت
8 . چند پيشنهاد
منابع و پى نوشت ها


چكيده
چگونگى گذران اوقات فراغت دانشجويان، موضوع تحقيق حاضر است. اين تحقيق توصيفى است و به روش ميدانى انجام گرفته و حاوى نتايج زير است: عمده فعاليتهاى دانشجويان عبارت است از: مطالعه مطبوعات،93%; گوش دادن به راديو، 33%، رفتن به سينما، اندكى از دانشجويان. اهم آرزوهاى دانشجويان، پرداختن به فعاليتهاى فرهنگى، هنرى، سياسى و ورزشى است. عمده مشكلات دانشجويان براى گذران اوقات فراغت عبارت است از: مشكلات مادى، اجتماعى، خانوادگى و تربيتى.
محقق براى گذران بهتر اوقات فراغت دانشجويان امور زير را پيشنهاد مى‏كند:
نمايش فيلمهاى مورد علاقه جوانان، تامين خوابگاه در نزديكى مراكز عمومى، ايجاد مراكز ورزشى در دانشگاهها و مراكز آموزش عالى، ايجاد جذابيت در برنامه‏هاى راديويى مناسب جوانان و توسعه كار دانشجويى.
كليد واژه‏ها: 1- اوقات فراغت 2- دانشجويان‏3- فعاليتهاى دانشجويان 4-آرزوهاى دانشجويان 5- مشكلات دانشجويان.

1 . مقدمه
از قراين چنين بر مى‏آيد كه نه فقط گذراندن اوقات فراغت از ديرباز مورد توجه انديش‏مندان بوده، بلكه مى‏توان حدس زد كه مردم عادى نيز عملا به آن توجه داشته‏اند. به بيان ديگر، نه تنها متفكران جامعه در اين انديشه بوده‏اند كه براى پركردن ساعات بيكارى مردم چه بايد كرد، بلكه عامه مردم نيز گاه و بيگاه از خود مى‏پرسيده‏اند: «حالا چه كنم؟»
از سوى ديگر، هرگاه در نگاهى گذرا اين موضوع را بر حسب سير تحول فعاليتهاى اجتماعى بررسى كنيم، مى‏بينيم، در نخستين جوامع متكى به دامدارى و كشاورزى چنين مساله‏اى نمى‏توانست مطرح باشد. اما به محض آنكه عده‏اى صاحب دام يا زمين زراعى فراوان شدند و براى اداره آن عده‏اى ديگر را به خدمت گرفتند، رفته‏رفته هرچه بيشتر به نيروى كار ديگران متكى شدند و خودشان وقت كمترى به اين كارها اختصاص دادند، پرسش گذراندن اوقات فراغت - حداقل براى معدود افراد مرفه و عملا بيكار يا كم‏كار جامعه كه از دسترنج ديگران زندگى مى‏كردند - به صورت جدى‏تر مطرح مى‏شد.
در عصر ما، مساله اوقات فراغت و شيوه‏هاى گذران آن از ابعادى متفاوت با جوامع كهن مطرح شده است. به تعبير ديگر، امروزه فقط انديش‏مندان و صاحبان مكنت‏به اين قضيه نمى‏انديشند، بلكه هر كس در هر مقام و پايگاهى به آن فكر مى‏كند تا براى گذران اوقات فراغت‏خود و فرزندانش چگونه برنامه‏اى طرح‏ريزى نمايد كه سودمند و سازنده باشد. مخصوصا، به علت توسعه فن‏آورى و استفاده از دستگاههاى خودكار، روزها و ساعات اشتغال افراد كمتر مى‏شود و اين فكر بيشتر قوت مى‏گيرد كه ساعات بيكارى را چگونه بايد سپرى كرد.
در مقاله حاضر اين سؤال از زاويه‏اى محدود، يعنى از ديد عده‏اى دانشجو بررسى شده است.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 18471 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:15 کیلوبایت

 قیمت: 4,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: