آشنایی با میدان های مغناطیسی

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
عنوان مقاله: آشنایی با میدان های مغناطیسی
قالب فایل: WORD

فهرست مطالب:
تاريخچه
1. مقدمه
2. فرضيات بنيادي ميدان مغناطيسي ساكن
3. پتانسيل مغناطيسي
4. قانون آمپر
5. قانون بيوساولر
6. معادلات ماكسول


* بخشی از ابتدای مقاله:

تاريخچه
دومين ميداني كه در مبحث الكتريسته و مغناطيس مطالعه مي‌شود، ميدان مغناطيسي است. اين ميدانها، يا به عبارت دقيق‌تر، آثار اين ميدانها از زمانهاي بسيار قديم، يعني از همان وقتي كه آثار ناشي از مغناطيس‌هاي طبيعي سنگ آهنربا براي اولين بار مشاهده شد، شناخته شده‌اند. خواص شمال و جنوب‌يابي اين ماده تأثير بر دريانوردي و اكتشاف گذاشت.
در اوايل قرن نوزدهم، اورستد دريافت كه جريان الكتريكي ميدان مغناطيسي توليد مي‌كند اينكار توأم با كارهاي بعدي گاوس، هنري، فاراده و ديگران، اهميت ميدان مغناطيسي را به عنوان شريك ميدان الكتريكي نمايان ساخت. كارهاي نظري ماكسول و ديگران نشان دادند كه ميدانهاي الكتريكي و مغناطيسي به طرزي جدايي‌ناپذير درهم آميخته‌اند. تلاش مردان عمل به توسعه ماشين‌هاي الكتريكي، وسايل مخابرات و كامپيوتر منجر شد. اين وسايل كه پديده‌هاي مغناطيسي در آنها دخيل است نقش اساسي در زندگي روزمره ايفا مي‌كند.
در سال 1199-1820 درست چند هفته پس از كشف اورستد مبني بر ايجاد اثرهاي مغناطيسي به وسيله جريان الكتريكي، آمپر نتايج يك سري از آزمايشهاي خود را عرضه كرد.
نتايجي را كه آمپر به دست آورد براي ميدان مغناطيسي با جريان‌هاي ثابت مي‌باشد. بعد از مدت زماني، دانشمندان در حين انجام برخي از آزمايشات به اين نتيجه رسيدند كه ميدانهاي الكتريكي متغير با زمان، ميدانهاي مغناطيسي ايجاد مي‌كنند و همچنين ميدان مغناطيسي متغير با زمان نيز ايجاد ميدانهاي الكتريكي مي‌كنند. اما شخصي كه به اين نتيجه صورت علمي داد و آنها را به شكل معادلات ديفرانسيلي تعريف نمود، ماكسول بود و معادلات او نيز به معادلات ماكسول معروفند، در اين مقاله به اختصار راجع به ميدانهاي مغناطيسي توضيحاتي ارائه خواهيم كرد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 19309 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:62 کیلوبایت

 قیمت: 6,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: