حقوق کیفری در اسلام
دسته بندي :
علوم انسانی »
حقوق
حقوق کیفری در اسلام
نوع فایل: word
قابل ویرایش 75 صفحه
چکیده:
در فصل اول این مقاله مطالبی درمورد ارزش وتقدم انسان برمخلوقات دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته و درفصل دوم تعریف حقوق كیفری و روشهای برخورد با مجرم در جامعه و تقدم مصلحت جامعه بر فرد بیان گردیده و در فصل سوم مطالبی در مورد نقش توبه و سقوط مجازات به وسیله توبه مورد رسیدگی قرار گرفته و در این زمینه به آیات و روایاتی درباره فضیلت توبه و اینكه توبه حقیقی باید دارای چه ویژگی هایی باشد اشاره شده است و در فصل چهارم مطالبی در زمینه رابطه بین اجرای حدود الهی و نزول رحمت و بركات آسمانی آمده وبه آیاتی از قرآن اشاره گردیده است در فصل پنجم قواعدی چند در مورد حدود و موانع اجرای آن بیان شده و در پایان در فصل ششم خلاصه و نتیجه بحث اجرای حدود و نظرات مختلف فقها در مورد اجرای حدود در عصر غیبت بیان شده و دلایل آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است .
مقدمه:
ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
ا رزش و اهمیت انسان مسئله ای است كه اثبات آن احتیاج به استدلال و برهان ندارد و موضع آن نسبت به مخلوقات دیگرمانند خورشید هنگام نصف النهار است در وضوح و روشنی . واین ارزش وبرتری در ارتباط با شكل یا جسم ظاهری او نیست زیرا پر قدرت تر و زیبا تر از انسان در میان موجودات جهان فراوان است قرآن كریم در این رابطه می فرماید :
اَ أنْتُمْ أشَدُّ خَلْقاً أمِ السَّمآءُ بَنها . رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّها(1)
ترجمه : (( آیا شما از جهت آفرینش استوار ترید یا بنای آسمان كه خداوند آن را سقفی بلند وبی ستون استوار ساخت.))
پس اگر انسان را از این لحاظ با مخلوقات دیگر خداوند مقایسه كنیم او را در برابر عظمت خلقت موجودی بسیار ضعیف وفوق العاده كوچك است و نمی توان برای او حسابی باز كرد و اگر انسان از تماشای عظمت خلقت چشم پوشی كند و این جهان شگفت انگیز و پر از عجائب را نا دیده بگیرد و به تعبیر دیگر فراموش كند به قدرت بسیار ناچیز خود مغرور گشته دچار خود بینی شده و به بد ترین رذائل آلوده می شود و تا میدان پر خطر (( َانََا َرّبُّكُُمُ الاَعْلا)) )) پیش می رود آنگاه با وزش بادی یا جرعه آبی یا پشه نا توانی باد دماغش خالی و پوزه اش به خاك مالیده می گردد وبی آبروئی او در تاریخ ثبت می شود .
پس ارزش این موجود ( انسان ) وعزت و فضیلت این مخلوق را باید در ناحیه معنی وروح و روان و بعد الهی او جستجو كرد . فطرت عقل استعدادهای خدا دادی وجدان میل به سعادت وكمال و عشق به عظمت مایه های ارزش انسانند.
اما اگر انسان بخواهد به تنهایی از این مایه ها استفاده كند یا بطور ناقص استفاده خواهد كرد یا آن ها را در فاسد ترین راه یا رذیلانه ترین برنامه ها بكار خواهد گرفت بدین سبب خداوند كریم برای اصولی خرج كردن این مایه ها وصحیح بكار بردن این استعدادها انبیاء گرامی خود را همراه با كتب آسمانی به كمك انسان فرستاده و از آدمیان خواسته است تا برای رسیدن به مقصود ودریافت سعادت خیر دنیا و آخرت واقامه عدل و قسط از آن مردان الهی پیروی كرده ودستورات آنان را مانند شمع روشنی فرا راه خود قرار دهد .
بنام آن كه جان را فكرت آموخت چراغ دل به نور جان بر افروخت
زفضلش هر دو عالم گشت روشن ز فیضش خاك آدم گشت گلشن
با سپاس و ستایش خداوند مهربان كه نعمت دین اسلام را بر ما ارزانی داشت و موجبات هدایت و سعادت جامعه بشری را در پرتو پیروی از احكام اسلام فراهم ساخت و سلام و صلوات فراوان بر خاتم نبیین محمد مصطفی (ص) كه در طول رسالت خود ازهیچ گونه فداكاری دریغ نورزیدو با تحمل رنج فراوان سعی در تبلیغ شریعت اسلام نمودكه موجب نشرآموزه های اخلاقی وتسهیل راه سعادت بشر وپاكی جامعه ازرذائل ومفاسد ودوری ازانحراف و كجروی ها گردید . و با درودبی پایان به ائمه معصومین كه پرچم هدایت جامعه بشری را بعد از ختم رسالت بر دوش گرفته وهمچنان انسان هارا به مسیر هدایت و دوری از رذالت رهنمون شدند و با دعا برای تعجیل در فرج آخرین وصی انبیاء الهی حضرت ولی عصروزمان حجه ابن الحسن (عج) كه پاسدارحریم اسلام و هدایت گر جامعه بشری الی یوم القیامه می باشند .
این مقاله شامل كلیاتی درباره حقوق كیفری اسلام و آثار اجرای حدود الهی می باشد كه در ضمن چند فصل مطالبی عرضه گردیده. در ابتدا اشاره ای به ارزش واهمیت مقام انسان و برتری این آفریده الهی برسایر مخلوقات شده كه خداوند متعال با عنایت كردن عقل و تفكر و اراده آزاد او را اشرف مخلوقات خویش قرار داده و موجبات تكامل و رشد او را فراهم ساخته و در مقابل او را مسئول اعمال و در نتیجه مسئول سرنوشت خود قرار داده واین انسان با این ویژگی های برتر بر سایر مخلوقات درصورتی كه درمسیر هدایت الهی و پیروی از دستورات فرستادگان او قرار گیرد مقام خلیفه الهی را كسب می نماید و اگر در مسیر و جهت عكس تعالیم انبیاء قرار گیرد مرتبه او از حیوان هم نازل تر گشته و در اثر غفلت و غرور و خود خواهی به بدترین رذایل اخلاقی گرفتار شده و امكان دارد هر نوع جرم و جنایتی از او سر زند و جامعه را به فساد و تباهی بكشاند.شریعت اسلام در درجه اول سعی دارد كه این انسان مجرم را با عطوفت و رحمت الهی و از طریق شیوه های مسالمتآمیز به راه صحیح هدایت و از بروز جرم توسط او جلوگیری نماید بدین سبب شیوه های مسالمت آمیز خود را یكی پس از دیگری بكار می گیرد ولی اگر در نهایت هیچ یك از این طرق مسالمت آمیز موثر واقع نگردید عقل و منطق حكم می كند كه بایدبا اجرای مجازات او را تهذیب و اصلاح كرد و جامعه را از خطر مفاسد او حفظ نمود زیرا اگر مجرم آزادانه در جامعه رها گردد امنیت اجتماعی به خطر می افتد و جامعه به سوی رذائل و فساد سوق داده می شود كه در اینجا حقوق كیفری اسلام مصلحت جامعه را ترجیح می دهدو فرد را فدای جامعه می كندو با اقدام به اجرای مجازاتهای گوناگون از قبیل حدود وتعزیرات به اصلاح مجرم می پردازد تا هم مجرم را از ارتكاب مجدد جرم باز دارد و هم مایه عبرت دیگران شود تا از ارتكاب جرم خودداری كنند پس می توان گفت در واقع اجرای حدودالهی مانند یك عمل جراحی است كه با انجام آن جامعه بیمار به آلودگی سیئات و مفاسد سلامت حقیقی خود را باز می یابد و از اختلال و بی نظمی و افتادن در ورطه هلاكت نجات پیدا می كند .
فهرست مطالب:
مقدمه
چكیده مطالب
فصل اول
ارزش و مقام انسان
گفتار سوم : مهمترین عامل تزكیه نفس (تقوی)
گفتار اول : تعریف و هدف از حقوق كیفری در اسلام
فصل سوم
نقش توبه در سقوط مجازات
فصل چهارم
رابطه بین اجرای حدود و نزول بركات
فصل پنجم
حدود و اجرای آن
گفتار اول : تعریف حدود
فصل ششم
خلاصه و نتیجه بحث اجرای حدود
فهرست منابع
-
محتوای فایل دانلودی:
محتوای فایل دانلودی حاوی فایل ورد است.