بررسی امكان توليد و فرمولاسيون نوشابه پروتئين از شير دانه هندوانه و آب پنیر

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع غذایی
دانلود مقاله بررسی امكان توليد و فرمولاسيون نوشابه پروتئين از شير دانه هندوانه و آب پنیر

نوع فایل: word

فرمت فایل: doc

قابل ویرایش

تعداد صفحات : 9 صفحه

قسمتی از متن :

چكيده :
يكي از محصولات پروتئيني دانه ي هندوانه ، عصاره ی شير مانندي است كه در سالهاي اخير مورد استقبال قرار گرفته است . براي تهيه ي محصول مورد نظر در ابتدا شير دانه ي هنداونه طبق دو روش بلانچينگ با اتوكلاو ( 121 درجه سانتي گراد و min 15) و بلانچينگ با آب داغ (100 درجه سانتي گراد و min15) با 6/5= PH ، زمان مخلوط كردن min 15 و نسبت دانه به آب 5 :1 تهيه شده است . شير گياهي بلانچينگ بااتوكلاو در ارزيابي حسبي توسط 25 نفر پانليست طبق روش آماري در قالب طرح كامل تصادفي در سطح معنادار 1 درصد و مقايسه ي ميانگين LSD انتخاب شد و چهار نوع فرمولاسيون بر پايه ي آب پنير بر روي شير گياهي برتر صورت گرفت . در نهايت نوشابه ي پروتئيني با فرمولاسيون 72CC شير دانه ي هندوانه ، 36CC آب پنير ، 10 g شكر ، 40 mg/L وانيل و 5 mg/L اسانس برطبق روش آماري گفته شده در مقايسه با نمونه ي شاهد طبق ارزيابي حسي گروه پانليست برترين فرمول شناخته شد .
كلمات كليدي : شير گياهي ، دانه ي هندوانه ، نوشابه ي پروتئيني ، آب پنير ، نوشابه ي آب پنير .

مقدمه:
هندوانه گياهي يك ساله است ، گياهي است علفي از خانواده كدوئيان (Euorbitacoae )cucurboitaceae كه داراي ساقه پيچ دار و رونده كه سطح زيادي از زمين را مي پوشاند و برگ هاي بريده و گلهاي آن به رنگ زرد و گل هاي نر و ماده آن هميشه جدا ، ولي روی یک پايه قرار دارند بنابراين گياهی يك پايه است.
تاريخچه هندوانه :
هندوانه از زمان هاي بسيار قديم كاشت مي شده و چون پر آب و شيرين بود مورد استفاده زياد داشته و در ميان سياه پوستان آفريقايي محبوبيت خاصي داشته . علائم حجاري شده هندوانه روي سنگ هاي آثار باستاني مصر از زمان فراعنه ديده شده است . هندوانه به طور وحشي در آفريقا تا حد جنوبي بيابان كارو (karoo desert) در آفريقا جنوبي يافت شده است . بنابراين آفريقا را مركز اوليه هندوانه بايد دانست . نخستين گزارش كاشت هنداونه درآسيا در قرن دهم ميلادي بوسيله يك جهانگرد چيني داده شده است . اين جهانگرد اعلام مي دارد كه در قبيله هاي خي تان (khitan) در شمال چين هندوانه كاشت مي شده . قبيله هاي خيتان نيز بذر هندوانه را از اوائي كورها (uigur) قبيله اي در غرب چين به دست آورده بودند . دكتر قريب اظهار مي دارد كه هندوانه در پهلوي نيامده و ظاهراً منسوب به هندوستان است تركيبي مانند سدانه از هندوانه (جمع هندو) و پسوند « 1» (5) يعني ميوه اي كه از هندوستان مي آيد . (هندوانه ) كه دانه آن از هند آمده هم گفته اند . اگر چه هندوانه در قرن اوليه ميلادي به اروپا برده شده و كشت آن كاملاً رواج نداشت و تا قرن شانزدهم هرجا كه آب و هوا اجازه مي داد كاشت مي گرديد . سياحان و كاشفان اولي آمريكا مشاهده نمودند كه سرخپوستان ، هندوانه را در دره مي سي سي پي كاشت مي كردند.

دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 8495 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:254 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    محتوای فایل دانلودی حاوی فایل ورد است.