مقاله برق

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
مقاله برق

نوع فایل: word

فرمت فایل: doc

قابل ویرایش

تعداد صفحات : 16 صفحه

قسمتی از متن :
مقدمه
برق به عنوان صنعت زيربنايي در فرايند توسعه اقتصادي کشور و ايجاد زيرساخت‌هاي توسعه نقشي ارزنده و اساسي دارد که بستر لازم را براي پويايي و رشد کشور در زمينه‌هاي گوناگون اقتصادي، صنعتي، فرهنگي و اجتماعي فراهم مي‌سازد. از اينرو حرکت مستمر کشور در مسير توسعه اقتصادي و ارتقاء سطح رفاه اجتماعي، تلاش مداومي در افزايش ظرفيت‌هاي توليد، انتقال و توزيع انرژي برق را طلب مي‌کند. پيشرفت سريع و شگرف فن¬آوري‌ها همراه با افزايش روزافزون رقابت در بازارهاي مختلف اقتصادي جهاني، مديران را ناگزير به توليد محصولات با کيفيت و در عين حال با بهاي تمام شده کمتر به منظور رقابت در بازار نموده است. حسابداري يکي از ابزارهاي کارآمدي است که رسيدن به اهداف فوق را ممکن ساخته و در خدمت پيشرفت فن‌آوری و توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع مختلف قرار گرفته است. امروزه پيشرفت-هاي علمي و فني در قالب واحدهاي گسترده و پيچيده اقتصادي همراه با تنوع روزافزون محصولات، نياز به اطلاعات مالي را در مراحل مختلف تصميم¬گيري افزايش داده است. در صنعت برق، با توجه به عدم امکان ذخيره¬سازي انرژي الکتريکي در سطح وسيع و همچنين وجود روش‌هاي مختلف توليد، وظيفه تعيين بهاي تمام شده توليد برق در هر يک از اين روش‌ها يکي از مهمترين نيازهاي اطلاعاتي جهت برنامه¬ريزي توليد است.
در ايران با عنايت به وجود بازار رقابتي عرضه برق، حضور رقبا در بازارهاي داخلي و خارجي و همچنين سياست وزارت نيرو در ايجاد بازار برق جهت خريد برق به کمترين قيمت، ممکن ضرورت تعيين بهاي تمام شده برق را توجيه مي‌نمايد. از اينرو تعيين بهاي تمام شده برق، يکي از ضروري‌ترين اهداف مديران وزارت نيرو گشته است. گام اول در تعيين بهاي تمام شده برق مصرفي، محاسبه بهاي تمام شده برق توليدي در نيروگاه¬ها است. بدين منظور بکارگيري تکنيک‌هاي حسابداري مديريت، حسابداري صنعتي و سيستم مديريت هزينه جهت شرکت‌هاي مديريت توليد برق ضروري است.

اهميت موضوع:
تاريخچه صنعت برق نمايانگر يک قرن تلاش دست اندرکاران در جهت توسعه کمي و کيفي اين صنعت است که از جمله مي‌توان پي‌ريزي بازار برق، خصوصي سازي و ايجاد فضاي رقابتي، تنوع در سبد توليد، بهره‌گيري از انرژي‌هاي جديد و توجه به مسايل زيست محيطي، افزايش بهره‌وري، مديريت مصرف، مهندسي ارزش، بهينه‌سازي تاسيسات موجود و ... را نام برد.
در اين بين تنوع بخشي به منابع توليد انرژي الکتريکي و توسعه بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديدپذير از اقدامات مهمي است که در راس امور قرار دارد. از اينرو لازم است بهاي تمام شده برق توليدي توسط منابع مختلف انرژي تعيين گردد تا بتواند به عنوان ابزار تصميم‌گيري مديران براي برنامه‌ريزي در جهت رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده و نظارت و کنترل بر آنها استفاده شود.

دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 6559 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:125 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    محتوای فایل دانلودی حاوی فایل ورد است.